Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jordgubbar

  • norhel 14 juni 2008

    Har snart massor med jordgubbar som jag vill ta vara på men har ej plats att frysa in allt. Någon som har bra tips om sylt eller saft eller något annat eftersom jordgubbar är så känsliga

  • frucaos 14 juni 2008

    Passionsfruktmuffins
    underbara!!

  • The_mama97mia 14 juni 2008

    Jag skulle göra en jordgubbsmarmelad, gott att ha till stark ost eller bara på en rostad smörgås.
    Jag har inget särskilt recept, men det finns säkert flera här på matklubben. (Y)

  • lenajeanette 14 juni 2008

    Jag brukar mixa jordgubbarna med lite lite socker, sedan frysa det i små burkar och ta fram till pannkakor eller rulltårta i vinter. Även gott i filen och till glass.

    Tar lite mindre plats i frysen.

  • Lindanemon 14 juni 2008

    Den här jordgubbssaften är jättegod! (L)

    Jordgubbssaft

  • The_mama97mia 14 juni 2008

    Undrar om det skulle gå att göra egen jordgubbslikör????

  • monac 14 juni 2008

    he he...ja gör det Mia!:)

  • sonja55 14 juni 2008

    Det går jätte bra att göra likör den blir så röd och fin och God

  • zonale 14 juni 2008

    Jag har haft förmånen att få smaka hemgjord jordgubbslikör för många år sedan och minns fortfarande hur god den var.(Y)

  • farmoringer 14 juni 2008

    Mina jordgubbar har långt kvar till blomning..:D
    Men jag brukar frysa in mina och ha dem till frukostfilen för det mesta..

  • matnjutaren 14 juni 2008

    Åh vad HÄRLIGT med en massa jordgubbar! :)
    När jag har många av den "lyx" varan då unnar jag mej och mina vänner, stora som små, (L)(Y)denna ljuvliga SOMMARDRINK! (L)

    Mousserande Jordgubbsdrink.

    !/2 Liter Jordgubbar
    5 msk strösocker
    1 flaska ALKOHOLFRITT mousserande vin, t.ex. Schloss Boosenburg

    Skär de skölja bären i bitar.
    Strö sockret över och låt de ligga å "götta" sig lite, tills de saftar av sig.
    Om du sen vill PASSERA eller köra dem med en STAVMIXER till pure´spelar ingen roll. Resultatet blir ju det samma. :)
    Sen kyler du ner moset/pure´n och vinet.

    Lägg moset i en tillbringare,häll över vinet, rör om och häll genast i KALLA, höga glas. (På fack-språk: "Highballs" :p

    Satsen här räcker till 5 sådana glas.
    OCH...vill man sen "snitsa" till det ytterligare, så INNAN du kyler glasen, dra med en apelsin eller citronskiva runt kanten på glaset och doppa kanten sedan i Strösocker.(gärna som är färgat lite med karamellfärg med, röd! (L))
    Smaka å NJUT av denna friska drink! (Y)

    Lycka till! (L)
    Kram Marita

  • matnjutaren 14 juni 2008

    Skrivet av mama97mia den 14 jun 2008

    Undrar om det skulle gå att göra egen jordgubbslikör????

    jag har ett kanonrecept på det...*letar febrilt* :(
    Återkommer med det när jag hittat det!
    Ps. MÅSTE bara vara åldern...(L) Ds.)

  • farmoringer 14 juni 2008

    Jag hittade den här...

    Jordgubbslikör
    1 liter jordgubbar
    35 cl sprit
    2 dl socker
    1 msk gröna kardemummakapslar eller ca 1 tsk hela kardemummafrön
    Bären ska helst vara små och söta. Låt stå i en månad och skaka lite då och då
    och sila sedan av. De spritfyllda bären sägs vara mycket goda.

  • matnjutaren 14 juni 2008

    Skrivet av farmoringer den 14 jun 2008

    Jag hittade den här...

    Jordgubbslikör
    1 liter jordgubbar
    35 cl sprit
    2 dl socker
    1 msk gröna kardemummakapslar eller ca 1 tsk hela kardemummafrön
    Bären ska helst vara små och söta. Låt stå i en månad och skaka lite då och då
    och sila sedan av. De spritfyllda bären sägs vara mycket goda.


    Vad bra att du hittade ett.
    det jag har är något liknande men jag minns att det skulle vara med florsocker bara istället för vanligt socker.
    Kul med lite olika recept att välja mellan.
    Tack farmoringer! (Y)

  • farmoringer 14 juni 2008

    Var så lite så.....:D

  • Amika 14 juni 2008

    Testa att göra fläder- och jordgubbssaft? :) Det är ljuvligt gott och inte så vanligt. :)

  • The_mama97mia 14 juni 2008

    Amika, har du ngt recept på det??? Jag har tillgång till fläder
    kan ju köpa jordgubbar om inte norhel delar med sig lite, vi är kompisar ...

  • EnsammaMamman 14 juni 2008

    Har ett jättebra recept på fläder och jordgubbssaft. gjorde det senast idag.
    2 liter jordgubbar
    20-30 fläderblommor
    1 citron
    50 g citronsyra
    2 kg socker
    2 liter vatten

    Lägg jordgubbarna i en stor skål och mosa dem lite. Lägg flädern över och häll på citronsyran. Skiva citronen och lägg den överst. Koka en lage av socker och vatten och häll den kokhet över jordgubbarna och flädern. Sätt på lock och ställ kallt i 5 dagar. Efter 3 dagar ska citronskivorna bort. Sila och häll upp på flaskor. Jag fryser alltid saften meddetsamma och använder därför inget konserveringsmedel. Hoppas det smakar.

  • farmoringer 14 juni 2008

    Skrivet av EnsammaMamman den 14 jun 2008

    Har ett jättebra recept på fläder och jordgubbssaft. gjorde det senast idag.
    2 liter jordgubbar
    20-30 fläderblommor
    1 citron
    50 g citronsyra
    2 kg socker
    2 liter vatten

    Lägg jordgubbarna i en stor skål och mosa dem lite. Lägg flädern över och häll på citronsyran. Skiva citronen och lägg den överst. Koka en lage av socker och vatten och häll den kokhet över jordgubbarna och flädern. Sätt på lock och ställ kallt i 5 dagar. Efter 3 dagar ska citronskivorna bort. Sila och häll upp på flaskor. Jag fryser alltid saften meddetsamma och använder därför inget konserveringsmedel. Hoppas det smakar.



    Snälla, skriv in det på dina recept.......

  • anluk 14 juni 2008

    Har ett recept på jordgubbssnaps bland mina recept. Är såååå god. Både att snapsa med och blanda med lite sprite eller dylikt som grogg.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.