Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jul tjejmiddag

  • Malin80 24 november 2009

    Jag skall ha tjejmiddag för 7 av mina tjejkompisar en vanlig tisdagskväll i början av december. Tänkte börja med glögg och pepparkakor med grönmögelost, min tanke var sedan att bjuda på en god paj med sallad och bröd, kan nu inte komma på någon god paj att bjuda...men så köpte jag en av felix frysta medelhavspajer bestående av: varmrökt skinka med Kronärtskocka, Tomat & Pestocréme och den var SÅÅÅ god, undrar nu om någon har ett liknande recept???

    Till dessert är jag sugen på att bjuda på en chessecake med julinspiration, pepparkakor,lingon???Förslag???

    Mottager gärna tips och recept,tack på förhand!

  • Erajscha 24 november 2009

    En reflektion: menyn verkar blir väldigt "brödig".. pepparkakor först, sen paj och så cheesecake..?

    Paj är trevligt att bjuda på men det känns spontant inte som något man bjuder på som huvudrätt i en tre-rätters... Om du gillade de där smakerna kanske de skulle passa i en pastarätt istället?

    Och om du inleder med pepparkakor kanske pepparkaka till efterätt blir lite väl mycket... Varför inte göra en saffranspanacotta istället? Eller ostkaka med sylt och grädde? Eller saffranspannkaka? Eller ris á la Malta om du vill ha något riktigt riktigt juligt?

  • AnneNi 24 november 2009

    Jag tycker det verkar ok med paj trots pepparkakor! Däremot kanske du skulle satsa på en lättäten dessert som kanske frusen cheescake, parfait, marängswiss, fruktsallad el dyl. Lycka till!

  • The_mama97mia 25 november 2009

    Lingonparfait!

  • Ulrika91 25 november 2009

    Jo ha pepparkakor och lingon på efterrätten :) det låter bra. Men jag håller med om att paj kan bli lite mycket Bröd som Erajscha sa. Men ha isf kanske tagliatelle ist för paj med dom smakerna. Du kan ugnsrosta lite rödbetor och kronärtskockstshjärtan och kanske både lite röd och grön pesto (jul) :D

    Sen skulle du kunna ungsbaka toamter garnerade med pesto och parmesan. Sedan kan du servera det till kanske lamm? Eller revbenspjäll?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.