Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

JULMUST

• msmeds 24 november 2009

Hjälp mej.
    Vi har inte julmust i Finland och jag skulle så gärna göra vörtbröd med julmust. Har någon recept på julmust, eller snarare: hur kan jag blanda ihop till en något så när liknande dryck. Jag vet att det innehåller porter men skall det finnas något sött med, som tex söt limonad? Skulle vara jätte tacksam för svar.

Förtvivlad i Finland:)

• The_mama97mia 24 november 2009

Helt okvalificerad gissning och förslag - ta porter! om man vill så förstärk smaken med enbär - du kan kanske ta lite Cola för att få sötman ?

• boz1965 24 november 2009

Det exakta receptet på julmust är en lika väl förborgad hemlighet som Coca Cola-receptet. T.o.m. det "allsmäktiga" Coca Cola Company köper essensen från Roberts AB i Örebro.

Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Julmust

• croxie64 24 november 2009

msmeds - har du IKEA i närheten där du bor? Och har dom i så fall en livsmedelsbutik?
    Jag köper alltid min julmust på IKEA här i England. Små flaskor visserligen, och dyra, men det är julmust :D

• barabbas 24 november 2009

msmeds- Här på västkusten i Finland finns det i alla affärer . stockmos bl.a.1 ½ (Y)eller 2 l flaskor(Y)(Y)
    I Österbotten

• Gnurf 25 november 2009

Ja jag tänkte väl...blev helt chockad av nyheten att det inte finns julmust i Finland....:)

Skrivet av barabbas den 24 nov 2009

msmeds- Här på västkusten i Finland finns det i alla affärer . stockmos bl.a.1 ½ (Y)eller 2 l flaskor(Y)(Y)
    I Österbotten

• msmeds 28 november 2009

Skrivet av msmeds den 24 nov 2009

Hjälp mej.
    Vi har inte julmust i Finland och jag skulle så gärna göra vörtbröd med julmust. Har någon recept på julmust, eller snarare: hur kan jag blanda ihop till en något så när liknande dryck. Jag vet att det innehåller porter men skall det finnas något sött med, som tex söt limonad? Skulle vara jätte tacksam för svar.

Förtvivlad i Finland:)

Skrivet av mama97mia den 24 nov 2009

Helt okvalificerad gissning och förslag - ta porter! om man vill så förstärk smaken med enbär - du kan kanske ta lite Cola för att få sötman ?

Tack för ett fint tips. Hittade julmusten till sist i Stockmanns varuhus. Men tack skall du ha.

Skrivet av croxie64 den 24 nov 2009

msmeds - har du IKEA i närheten där du bor? Och har dom i så fall en livsmedelsbutik?
    Jag köper alltid min julmust på IKEA här i England. Små flaskor visserligen, och dyra, men det är julmust :D

Tack för ett fint tips. Fanns inte på Ikea i Esbo, Finland. Hittade julmusten till sist i Stockmanns varuhus. Men tack skall du ha.

I Österbotten

Tack för ett fint tips. Fanns inte på Ikea i Esbo, Finland. Hittade julmusten till sist i Stockmanns varuhus. Men tack skall du ha.

Skrivet av Gnurf den 25 nov 2009

Ja jag tänkte väl...blev helt chockad av nyheten att det inte finns julmust i Finland....:)

I Österbotten

Fanns inte på Ikea i Esbo, Finland. Hittade julmusten till sist i Stockmanns varuhus. Men tack skall du ha.

Skrivet av boz1965 den 24 nov 2009

Det exakta receptet på julmust är en lika väl förborgad hemlighet som Coca Cola-receptet. T.o.m. det "allsmäktiga" Coca Cola Company köper essensen från Roberts AB i Örebro.

Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Julmust

Hittade till sist julmusten på Stockmanns varuhus .
    Tack för ditt svar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.