Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kalops på fläskkött?

  • 27 februari 2008

    Undrar om någon gjort kalops på fläskkött?

    Tänkte slippa prova och inse att det inte funkar,
    bättre i så fall att lära av andras misstag! :)

  • MatAnders 27 februari 2008

    Jag tycker problemet när man gör grytor på fläskkött är att det blir väldigt trådigt, torrt och faller isär på ett annat sätt än nötkött, eller vad tycker ni?

  • anluk 27 februari 2008

    Har aldrig provat just kalops med fläskkött annars tycker jag att köttgrytor blir ok med fläskkött men bättre med nöt...

  • Fiona 27 februari 2008

    Blir ju inte samma smak på kalopsen om man gör den på fläskkött heller...

  • ikah 28 februari 2008

    Håller med de andra att kalops blir inte riktigt bra på griskött men olika sorters grytor tycker jag blir bra:)

  • farmoringer 28 februari 2008

    Har inte provar fläskkött till kalops heller. Men när jag gör fläskköttsgrytor nu för tiden så har jag börjat marinera köttet ett tag innan tillagning. Det brukar inte bli torrt och trådigt då....Plus att köttet smakar så mycket godare. Smakar inte fläsk....(gris)...

  • Okänd 28 februari 2008

    Håller med farmoringer.Fläskkött blir godare med marinering.:p
    Men kalops har jag inte heller gjort av fläskkött.

  • Amber 28 februari 2008

    Jag har provat fläskkött som kalops å det var ingen hit alls.
    Köttet blev trådigt & föll i sår.
    Så det är inget jag råder att göra.
    MKt bättre med nötkött eller viltkött.

  • Amber 28 februari 2008

    i sär ska det stå

  • evaldo 23 januari 2009

    Det går bra med fläskkött till kalops. gör samma som med nötkött, kanske lite kortare tillagningstid men annar blir det lika gott.:D

  • 23 januari 2009

     

  • boz1965 23 januari 2009

    Skrivet av Nemorosa den 27 feb 2008

    Undrar om någon gjort kalops på fläskkött?

    Tänkte slippa prova och inse att det inte funkar,
    bättre i så fall att lära av andras misstag! :)


    Det går hur bra som helst. Man ska bara tänka på att koktiden blir kortare än med nötkött.

  • tilda 25 januari 2009

    Inte just kalops har jag gjort, men gör ofta gryta på bogfläsk med mycket lök och hela tomater ( eller krossade ) på burk. Supergott!!

  • Okänd 25 januari 2009

    Har vid ett flertal tillfällen gjort dillkött på färsk fläsklägg, man använder bara köttet och tar bort det mesta av fettet. Resultatet har varit strålande! Så jag kan tänka mig att även göra kalops på läggen.
    Kommer att testa.

  • djin 26 januari 2009

    jag har gort kalops på fläskkött och jag tyckte att det smakade riktigt gott. men det är inte samma som på nör och det faller i sär på ett annat sätt. nu bankade jag höttet med en kötthammare innan för att slå sönder senor och liknande och använde lite grädde mi dotter som är svår i maten åt så hon storknade det gör hon inte annars . hon är 3 år

  • The_mama97mia 26 januari 2009

    Ni som har testat med fläskkött, jag är nyfiken på vilken styckningsdetalj ni använt er av? Lägg föreslog ngn... flera alternativ?

  • safir74 26 januari 2009

    Japp ,jag har gjort kalops på fläskkött för många år sedan efter ett recept i Arlas receptsamling "Stunder i köket" från 1997. Jag minns att den var god. Jag hittade inte receptet på Arlas hemsida men på en annan hemsida. Så jag la in receptet här (Y)
    [recept] 59900[/recept]

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.