Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kantareller!

  • ingegerdb 6 augusti 2008

    Var hos svärföräldrarna i Säffle nu i veckan och på en kortare promenad så plockade vi 7 liter kantareller jättefina!

    Nu vill jag gärna ha era bästa tips på vad man kan göra för gott med dessa guldklimpar:D

  • Susette 6 augusti 2008

    Jag har nyligen ätit en kantarellsoppa som va sååå good. Du kan ju också torka kantareller och ha dom i en sås bl a.

  • lillawe 6 augusti 2008

    Skrivet av Susette den 6 aug 2008

    Jag har nyligen ätit en kantarellsoppa som va sååå good. Du kan ju också torka kantareller och ha dom i en sås bl a.

  • lillawe 6 augusti 2008

    Skrivet av Susette den 6 aug 2008

    Jag har nyligen ätit en kantarellsoppa som va sååå good. Du kan ju också torka kantareller och ha dom i en sås bl a.

  • lillawe 6 augusti 2008

    Jag vill bara tillägga att torkade gula kantareller blir beska. Du bör isåfall mala dem. Godast är de om man förväller dem och fryser in dem. Hållbarhet ca 1 år. Kantarell soppa ÄR gott!

  • Tessa25 6 augusti 2008

    Jo, smörstekta kantareller med lite rödlök och sedan lägg detta på ett bröd på med liye ostskivor och in i ugnen el. micron.......Det är kalas gott till och med våran fem åriga son mumsar......(Y)

  • ingegerdb 6 augusti 2008

    Skrivet av lillawe den 6 aug 2008

    Jag vill bara tillägga att torkade gula kantareller blir beska. Du bör isåfall mala dem. Godast är de om man förväller dem och fryser in dem. Hållbarhet ca 1 år. Kantarell soppa ÄR gott!


    Ja vi har faktiskt eller hmm svärmor var faktiskt så snäll att hon förvällde dem också.

    Tack för tips soppa kanske inte vore så dumt.

  • Glitterfia 6 augusti 2008

    Jättegott att göra kantarellsås till stekt nötkött.
    Enkelt som tusan :p

    Stek kantarellerna och krydda med salt och peppar, slå en burk creme fraiche med smak av kantarell och konjak över. Värm och smaka av.

  • Glitterfia 6 augusti 2008

    Glömde kryssa

  • ingegerdb 6 augusti 2008

    Skrivet av Glitterfia den 6 aug 2008

    Jättegott att göra kantarellsås till stekt nötkött.
    Enkelt som tusan :p

    Stek kantarellerna och krydda med salt och peppar, slå en burk creme fraiche med smak av kantarell och konjak över. Värm och smaka av.


    Å... mums är mycket förtjust i kantrellsåser skall absolut pröva ditt recept-

  • festmaten 10 augusti 2008

    Har ni hittat mycket kantareller i skogarna?
    Vi var ute förra helgen och letade, hittade icke en enda:(
    Hoppas att regnet sätter fart på dem.
    Då skall jag prova ditt recept Glitterfia.

  • Annras 10 augusti 2008

    Vi var i skogen igår, söndag, och hittade heller inte en enda svamp över huvud taget! :'(
    Men, men, som du skriver, kalasmad, vädret ser ju lovande ut (regn)!

  • ingegerdb 10 augusti 2008

    Skrivet av kalasmad den 10 aug 2008

    Har ni hittat mycket kantareller i skogarna?
    Vi var ute förra helgen och letade, hittade icke en enda:(
    Hoppas att regnet sätter fart på dem.
    Då skall jag prova ditt recept Glitterfia.


    Vi vart lite förvånade själva! Svärisarna hade hittat 5 liter lite tidigare i veckan.

    Här nere i bohuslän har jag ingen aning om hur det ser ut i skogen än.

  • anluk 10 augusti 2008

    Hittade också kantareller igår. Vi gjorde en god stuvning och la den över på en ugnsomelett. Annars finns en del recept på kantarellpaj här på matklubben. Det tycker jag låter intressant.

  • Okänd 10 augusti 2008

    Hej! Jag och syrran var ut på förmiddan och plockade gula kantareller idag......Jag förväller dem och fryser in....Använder dem sen i grytor,såser och stuvningar.
    Har ni märkt att det är gott om kantareller i år?.....Vilken lycka att kunna få gå ut i skog och mark och plocka bär och svamp......Det är så fridfullt i skog och mark.
    Så ut och plocka vad naturen ger,gott folk.

  • Okänd 10 augusti 2008

    Skrivet av Annper den 10 aug 2008

    Vi var i skogen igår, söndag, och hittade heller inte en enda svamp över huvud taget! :'(
    Men, men, som du skriver, kalasmad, vädret ser ju lovande ut (regn)![/quote
    Svampen är sen i år,så kanske de kommer upp senare.

  • SDMaya 10 augusti 2008

    Älskar Kantareller, fått ihop en 10 liter nu denna veckan.
    Här kommer några av min familjs favorit recept när det gäller dem.(L)

    [recept] 19273[/recept]
    [recept] 23158[/recept]
    [recept] 40089[/recept]
    [recept] 40085[/recept]

    Sen stoppar jag dem i grytor så fort jag får en chans :D:p

  • festmaten 10 augusti 2008

    oj - oj!! SDMaya.... vad jag blir avis:'(
    kantareller som bara är så gott!!!! jag måste ut o leta nästa helg igen. Skam den som ger sig(Y)

  • SDMaya 10 augusti 2008

    Håll tummarna för lite regn och llite värme så "poppar" de nog upp hos dig med ska du se! Lycka till(Y)

  • Liliankj 18 augusti 2008

    Kantarellpizza överlägset bäst (Y)
    Skall försöka få in receptet på min sida så fort som möjligt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.