Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kantareller!

  • tallevanten 18 augusti 2008

    Skrivet av ingegerdb den 6 aug 2008

    Var hos svärföräldrarna i Säffle nu i veckan och på en kortare promenad så plockade vi 7 liter kantareller jättefina!

    Nu vill jag gärna ha era bästa tips på vad man kan göra för gott med dessa guldklimpar:D

  • tallevanten 18 augusti 2008

    Hej.

    Jag plockade 6 liter kantareller i Bruksvallarna i förra veckan. Dom är ju goda att bara steka i smör och ha på macka. Med fördel kan de gräddstuvas och ha till alla köttsorter. Säsongen har just börjat till min stora glädje.

    tallevanten

  • Hallonkolan 18 augusti 2008

    Enkel läckerhet: Smörstekta kantareller på vitt bröd! Mmm.... (L)

  • festmaten 18 augusti 2008

    Vi var ute och letade "på vårt säkra ställe" igår, där vi plockat i flera år.
    Fanns ingenting:'(

    Är det någon i Skåne som hittat något det här året?

  • The_mama97mia 30 augusti 2008

    Kantareller är det ont om här i Finspångstrakten, i alla fall där jag har gått.... Men gott om annan svamp ju! Så opp o ut o gå falleralla....

  • zonale 30 augusti 2008

    Hos oss är det gott om kantareller och även trattisarna börjar komma så smått. Gräddstuvade på varm macka är en favorit. Fryser de jag inte kan förbruka färska.

  • Mellanbellan 30 augusti 2008

    Detta är min kantarellsoppa men du kan hitta ytterligare 3 st recept här i matklubben Kantarellsoppa med hasselnötter

  • gnutten1 30 augusti 2008

    Kantarellpizza med västerbottenost, schallottenlök och bladspenat! de ä grejerä, som vi säger i värmland(Y)

  • zonale 30 augusti 2008

    Har du något recept på kantarellpizzan, gnutten1??? Intresserad.:)

  • sjsj 30 augusti 2008

    "Skogens guld" tycker jag blir absolut godast om man fräser dom i lite smör, saltar, pepprar och sen häller på grädde. Helst vispgrädde (L), men mellangrädde funkar skapligt oxå! Sen låter man det hela koka ihop tills det tjocknar lite.

    Underbart gott på en rostad macka eller till en god köttbit! (Y)

  • Smulpajen 30 augusti 2008

    Alltså, det finns inget godare än smörstekta kantareller(L) Tyvärr har jag inte hittat så många i år. Verkar var mest Karljohan. DET är det gott om! Är ju också gott, men slår inte kantarellerna!
    När jag var barn fanns det hur mycket svamp som helst, inte många som plockade. Nu springer varenda kotte i skogen. Bor man som jag i en storstad, är det många att konkurera med.

  • kickiekblad 30 augusti 2008

    vi brukar göra kantarellstuvning på varma mackor eller bara smörsteka dom mums

  • SDMaya 30 augusti 2008

    Bor o Åhus o Skåne och vi har hittat ca 40 liter hitills i år :D :P

  • Smulpajen 30 augusti 2008

    Skrivet av SDMaya den 30 aug 2008

    Bor o Åhus o Skåne och vi har hittat ca 40 liter hitills i år :D :P

    Jösses...GRATTIS(Y) Vad avundsjuk jag blir:(

  • manolito 30 augusti 2008

    ´sylta kantarellerna och ha dom till vilt
    detta är en matupplevelse.

    Manolito hällsar

  • zonale 30 augusti 2008

    Vad tror ni om detta?
    Syltade kantareller
    Funderar på att prova. Någon som har syltat kantareller?

  • manolito 30 augusti 2008

    Här kommer mitt recept på syltade kantareller.

    500 gr kantareller gärna små
    40 gr färsk ingefära
    1.2 l vatten
    1 msk salt
    3 st enbär
    1 msk farinsocker låt detta få sjuda i ca; 20 min - låt kallna

    lag
    1.2 dl vitvinsvinäger
    2 dl vatten
    1.2 dl råsocker koka även upp lagen som får kallna


    lyft nu över svampblandningen i lagen och låt den stå kallt i kyl

    varma hällsningar
    Manolito

  • zonale 31 augusti 2008

    Tack för receptet, manolito.:) Har du något emot att skriva in det?

  • The_mama97mia 28 juli 2009

    Dags att väcka liv i denna tråd!
    (Y)

  • myamone 28 juli 2009

    Skrivet av ingegerdb den 6 aug 2008

    Var hos svärföräldrarna i Säffle nu i veckan och på en kortare promenad så plockade vi 7 liter kantareller jättefina!

    Nu vill jag gärna ha era bästa tips på vad man kan göra för gott med dessa guldklimpar:D


    Stek i mejerismör, underbart till allt eller gräddstuva

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.