Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kantareller!

  • Disen 28 juli 2009

    Den här är smaskig. Annars är smörstekta kantareller på en macka en riktig "höjdarrätt"
    Kantarellpaj med spenat

  • berggrenskan 28 juli 2009

    Kantarellsmör var en ny mycket possitiv upplevelse. Kantarellerna smakar mer kantarell på något vis. Kan verkligen varmt rekomendera.(Y)
    Oxfilé med kantarellsmör
    Min syster, hennes dotter, min son, hans flickvän och deras dotter var med och plockade kantareller i helgen, vi fick nog ihop ca 10 liter på ca 1,5 timme. Underbart att höra deras förtjusta rop i skogen när de sprang på det ena svampstället efter det andra :D

  • Ingas47 28 juli 2009

    Jag hittade en del kantareller i söndag, även blåbär. Men i dag ska jag prova kantarell pizza !:

  • pengsan 4 augusti 2009

    Skrivet av matboxen den 10 aug 2008

    Har ni hittat mycket kantareller i skogarna?
    Vi var ute förra helgen och letade, hittade icke en enda:(
    Hoppas att regnet sätter fart på dem.
    Då skall jag prova ditt recept Glitterfia.

  • Liv_ 14 augusti 2009

    Älgbiffar med kantarellsås och potatis är underbar gott (L)
    ska laga det så fort älgjakten kommer igång nu i höst :D

  • Okänd 14 augusti 2009

    Kantareller i all ära, men det är egentligen en svampsort som är direkt farlig för dåliga magar!
    Visste ni det?
    Men då kan man blanda med andra sorter, t.ex. Carl-Johansvamp.
    Det finns inte mycket som slår en svampstuvning som består av hälften kantarell och hälften carljohansvamp.
    Testa får ni se!

  • Mistys 15 augusti 2009

    Tror det ligger något i det jan-gunnar.j Min måg är lärare i yoga,näringslära,ayurveda och kan mycket om mat. Han äter aldrig svamp i någon form. Han tycker det är gott men påstår att det är så jobbigt för kroppen att smälta och ta hand om att han avstår. Kroppen tar mycket stryk tydligen och matsmältnings processen försämras.:'(

    Struntar jag i för jag älskar kantareller och svamp(L). Har plockat en del och ska ut i helgen igen.

    Mitt tips är kantarell risotto. Såååååå gott, mycket billigt(om man hittar egna kantareller förstås)
    och kan användas som ensamrätt eller till ex ett stekt kycklingbröst.

    Jag gör min utan vin precis som i receptet "Risotto med svamp" som finns på mk redan. Prova!(Y)

  • Okänd 15 augusti 2009

    Man skall se upp med vissa svampsorter, många har den egenskapen att de tar åt sig väldigt mycket tungmetaller. Därför plockar jag bl.a. aldrig vilda champinjoner.

  • The_mama97mia 22 augusti 2009

    Provar att efterlysa ett tips här - om någon såg Nyhetsmorgon TV4 igår fredag? Tommy Myllymäki var där och serverade kantareller som han liksom snabbsyltat med citron, salt o kanske ngt mer? Jag har letat o letat efter tipset men hittar inte receptet på hemsidan.
    Ska ut i svampskogen nu o hoppas på tur...

  • farmormor 22 augusti 2009

    Varför inte prova att göra en omelett med stuvning på kantareller och bacon. Det blir en otroligt god smak när man blandar ihop kantareller och bacon. Prova gärna min "omelett i micro" snabbt och lättlagat.
    Man kan steka kantareller (salta och peppra) och ha som tillbehör till kött.
    Eller varför inte göra en krustad till förrätt med kantarellstuvning.

  • Okänd 22 augusti 2009

    Skrivet av farmormor den 22 aug 2009

    Varför inte prova att göra en omelett med stuvning på kantareller och bacon. Det blir en otroligt god smak när man blandar ihop kantareller och bacon. Prova gärna min "omelett i micro" snabbt och lättlagat.
    Man kan steka kantareller (salta och peppra) och ha som tillbehör till kött.
    Eller varför inte göra en krustad till förrätt med kantarellstuvning.


    Visst blir det gott med bacon, men det blir ännu bättre med parmaskinka!
    En suverän kombination, kantareller och parmaskinka.
    Det finns ord som inte kan användas här på MK för att tala om hur bra den kombinationen blir när den hamnar i munnen!
    Det är bara att testa.
    (L)(L):p

  • The_mama97mia 22 augusti 2009

    var det verkligen ingen mer än jag som såg Nyhetsmorgon igår, fredag? SNyft....

  • ros 22 augusti 2009

    :)Hej!
    Här är några förslag:
    Kantarellpaj á la Nettan
    Kantarellsnittar
    Potatisgratäng med kantareller

  • Linlock 20 augusti 2012

    Jag och mamma plockade massor med svart trumpetsvamp i går. Nästan ännu godare än gula kantareller i mitt tycke! Har de gärna till pasta med en skvätt vitt vin, grädde, parmesan och massor med nymalen svartpeppar. Hur ser svampsäsongen ut hos er i år?

  • Anderstam 20 augusti 2012

    Här har vi en otrolig svampsommar.
    Vi har kantareller på tomten och normalt blir det 12-15 liter.
    Men i år har vi plockat över 30 liter på tomten.
    I helgen gjorde jag en ny uppfinning med kantareller,
    som blev helt ljuvlig.
    Gräddkantareller på äggbomb - LCHF

  • Bettan1991 20 augusti 2012

    Jag kan nog kallas lite kantarelltokig, jag tycker det är fruktansvärt gott. Och allra godast är det när kantarellerna är riktigt knaperstekta i smör, utan att förvälla dem först. Krydda sedan med vitpeppar och salt.

  • mattjejen 20 augusti 2012

    Om ni har mkt gula kantareller måste jag bara tipsa om att göra kantarellpesto! Så otroligt gott... Har haft det till pasta å kött men tror det är gott till lax lr annan stekt fisk {eat}
    Krämigt lyxig kantarellpesto

  • maria_wijk 21 augusti 2012

    Skrivet av mattjejen den 20 aug 2012

    Om ni har mkt gula kantareller måste jag bara tipsa om att göra kantarellpesto! Så otroligt gott... Har haft det till pasta å kött men tror det är gott till lax lr annan stekt fisk {eat}
    Krämigt lyxig kantarellpesto


    Hur länge håller en sådan kantarellpesto?

  • Linlock 21 augusti 2012

    Skrivet av mattjejen den 20 aug 2012

    Om ni har mkt gula kantareller måste jag bara tipsa om att göra kantarellpesto! Så otroligt gott... Har haft det till pasta å kött men tror det är gott till lax lr annan stekt fisk {eat}
    Krämigt lyxig kantarellpesto


    {eat} Mums, det ser jättegott ut! Kul med något nytt! Det blir mest stekta på macka, stuvade till en köttbit och till pasta i en god sås eller som de är, här. Gjorde kantarellpaj häromdagen också, det var inte fy skam det heller! Men som sagt, roligt med nått nytt när man är så lyckligt lottad att man fullt med svamp i frysen och skafferiet!

  • mattjejen 22 augusti 2012

    Hejsan!
    Jag vet inte hur länge kantarellpeston håller sig. Jag gjorde min för 3-4 veckor sen å det är inte nåt fel på den än. Har täckt peston med rapsolja å då håller den längre.
    Ska prova att bre peston över lax å steka i ugnen och servera med dillsallad med kräftstjärtar å stekta kantareller... Tror det blir riktigt gott{eat}
    Dillsallad till kräftskivan

    Sen är den här pajen en favorit också...
    Tinas Kantarell och köttfärspaj

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.