Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kantarellrecept

  • celice 20 augusti 2009

    Söker recept på kantarellsoppa + kantarellpaj + och annat gott man kan göra av kantareller. Visst har jag några recept men är ute efter nya recept

  • sikaal 20 augusti 2009

    Hej!
    Min syster gör en jättegod kantarellsoppa (Y) Jag har inte lagt upp den på MK eftersom jag inte har exakta mått, så det blir aldrig godkänt :(
    Det är i alla fall så här:

    Bittans goda kantarellsoppa

    Kantareller torkade eller förvällda, blandade gula eller tratt, fast hellst gula
    1 gul lök
    margarin att fräsa i
    1 1/2 l vatten
    4 Knorr grönsaksbuljongtärningar
    1 burk creme fraice

    Hacka lök och svamp. Fräs i en gryta. Tillsätt vatten och buljongtärningar. Låt puttra minst en timme. (Hit kan man förbereda). Rör ut creme fraichen i lite av "soppan" (inte för varm) och rör ner den i grytan. Låt puttra ca 15 min. Smaka av. Även god att värma.

    Detta kanske kan vara något? God är den absolut! (Y)

  • Disen 20 augusti 2009

    Här kommer ett förslag. :p
    Kantarellpaj med spenat

  • ros 20 augusti 2009

    :)Hej!
    Här är några förslag
    Kantarellpaj á la Nettan
    Kantarellsnittar
    Potatisgratäng med kantareller

  • mooseella 20 augusti 2009

    Denna paj har gjort succe varje gång jag lagat den.

    Frasig kantarellpaj 6 port.
    Ugn: 200 grader
    Pajdeg:
    185 g djupfryst smördeg i rulle eller hemgjord deg

    Fyllning:
    150-200 g färska kantareller (tratt är gott)
    100 g schalottenlök, ca 6 st.
    2 msk smör
    1 tsk vetemjöl
    3 dl matlagningsgrädde
    3 ägg
    Salt, peppar

    Klä en pajform med den tinade smördegen och pricka botten och kanter med en gaffel. Grädda pajskalet i 10-15 min. tills degen fått fin färg och pöst upp.
    Rensa och hacka svampen grovt. Skala och hacka löken. Smält smöret och fräs svamp och lök i några minuter utan att det tar färg. Tillsätt mjölet och rör om. Vispa ner grädden, lite i taget, och sjud till en stuvning. Separera vitor och gulor. Lyft grytan från värmen och rör ner äggulorna, en i taget. Krydda stuvningen och låt den svalna. Vispa vitorna till hårt skum och vänd försiktigt ner dem. Häll stuvningen i formen och grädda pajen i ca 25 minuter

    Detta är en toppengod paj, värd varenda minuts jobb.

  • tahir 20 augusti 2009

    :@(H):o:):'((L):(:p:Z:D(N)(Y)

  • maggander 20 augusti 2009

    :) Hej!
    Här kommer ett förslag på en god paj med kantareller!
    Kantarellpaj med brännvinsost.

  • NicolinaZ 21 augusti 2009

    Ett härligt recept jag hittade här på MK var Kantarellpesto! Inte paj alltså, men härlig röra att äta med bröd, pasta eller på en bit grillad kyckling (eller kanske på en bit stekt fisk?)(Y)

  • The_mama97mia 23 augusti 2009

    Efterlysning:
    I fredags på Nyhetsmorgon på TV4 gästade kocken Tommy Myllymäki, han bjöd på ngn sorts snabbsylt/saltade kantareller, jag hängde inte riktigt med på hur han gjort, var det någon som såg detta eller vet vad jag menar? Tror han liksom råsaltade kantareller, hade pressad citron på ev ngt mer o sen fick det bra stå o mjukna till sig på nåt sätt?
    Eller har DU ngt liknande recept?

  • Okänd 23 augusti 2009

    Den här är inte så dum, skippa karljohansvampen om du inte får tag på någon:

    Toast med kantarell och karljohansvamp

    (Y) (L)

  • Mellanbellan 23 augusti 2009

    Kantarellsoppa med hasselnötter

  • Mistys 23 augusti 2009

    Älskar kantarellrisotto. Recept finns här på mk om du söker på risotto. Den är visserligen gjord på annan svamp men jag gör alltid min på kantareller och utan vin såååå gott. Allt som behövs till är en sallad eller om man vill en stekt kött eller kyckling bit.

  • UllaC 23 augusti 2009

    En kycklinggratäng med kantareller är inte dumt alls!!!
    Lisas svamp- och kycklinglåda

  • UllaC 23 augusti 2009

    3 helt olika recept på kantareller hittade jag oxå:

    Svampentré
    Svampfyllda oxrullader

  • Glitterfia 23 augusti 2009

    Snabb kantarellsås
    Bryn kantareller, salta och peppra. Slå på en burk crème fraiche kantarell/cognac koka upp och smaka av.
    (tror det är cognac, va ett tag sen jag köpte den nu.)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.