Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Karamellkaka

  • llinan 12 februari 2008

    Hej!
    Min mamma gjorde ofta en kaka när jag var liten som hon kallade för karamellkaka, det var typ någon socckerkaka som hon skar i tre delar på längden och fyllde med en karamellkräm och den var bara såååååååå god. Någon som känner igen den? Isåfall blir jag jätte:)

  • 12 februari 2008

    kanske detta:
    Lisas karamellkaka
    Med en klick vispgrädde blir den himmelskt god.
    Det här behövs till en ugnslåda
    4 ägg
    3 dl strösocker
    200 g smält margarin
    3 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    Kräm:
    1 1/2 brun farin
    1 1/2 dl vispgrädde
    2 msk margarin
    1 msk vaniljsocker

    1. Vispa ihop ägg och strösocker. Kakan bakas som en vanlig sockerkaka och gräddas i ca 25-30 min.
    2. Ugnsvärme 175 grader.
    3. Vispgrädden kokas i 10 min innan margarin tillsätts. Krämen breds på den varma kakan.
    4. Strö på valfritt strössel.
    5. Den blir lättare att skära, om den står svalt en stund.

  • 12 februari 2008

    Skrivet av llinan den 12 feb 2008

    Hej!
    Min mamma gjorde ofta en kaka när jag var liten som hon kallade för karamellkaka, det var typ någon socckerkaka som hon skar i tre delar på längden och fyllde med en karamellkräm och den var bara såååååååå god. Någon som känner igen den? Isåfall blir jag jätte:)



    du vet inte några av ingrediensserna till denna kräm?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.