Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kardor

  • Libra 3 december 2007

    Är det nån som känner till kardor och har ett recept på dom?
    Det är nästan som anisbröd, men tror att dom bakas på filmjölk och bakpulver.......:o
    Vet inte om detta är något som bara finns i Norrbotten......men såååå goda.... :D

  • Okänd 3 december 2007

    Vad är kardor?Det kallar vi händer,nävar här i Älvdalen.Ska bli intressant att höra om svaret.:p

  • Libra 3 december 2007

    :D hahahaha....ja det gör vi med här uppe, men det finns ett fikabröd som kallas så åxå, runda med hål i mitten....:) blir intressant om nån vet nåt om sånt.....:(

  • Okänd 3 december 2007

    Nån typ av munk kanske?Jag väntar med spänning på ett svar vad för bakverk det är:)

  • evaldo 3 december 2007

    Vet ej vad kardor är, men hittade detta.
    MATRÄTTER FRÅN FÖRR I TIDEN.
    I dag är vi fruktansvärt bortskämda på alla vis inte minst när det gäller mat. Under självhushållets tid fick man ta vara på matvarorna på ett helt annat sätt än vad som sker i dag. Man hade inte tillgång till frysboxar eller kylskåp. Jordkällaren var bra för rotfrukter m m. Köttvarorna fick man rök eller salta in för att kunna förvara dem någon längre tid. Och visst minns många av oss fläsk och kött där maskarna började kräla. Variationerna i kosten var inte särskilt stora heller. Man hade vad den egna gården kunde frambringa och vad man kunde få tag på i naturen. Bär kunde man torka eller mala till mos. I senare tid kunde man ju koka saft och sylt om man hade råd att köpa socker.
    Så småningom kom konserveringsmetoden att koka in födoämnen i glasburkar, det var ett enormt framsteg. Det finns ju mycket att skriva om i detta ämne och jag uppmanar alla jag uppmanar alla äldre att teckna ner alla recept på gamla maträtter så att de blir publicerade i Blåklockan. Jag börjar med några recept här:
    KLABB
    Svinblod blandas med vatten och rågmjöl, formas till små avlånga bullar (ungefär i form och storlek som ett korvbröd).
    Fläsktärningar kunde även inbakas. Kokades i vattenbad varefter de lades upp på ett såll fyllt med halm för att svalna. Åts med lingonsylt eller om man hade råd, med smör på. De skars även i skivor och värmdes i stekpannan och åts med sylt på.
    LINGBÄRSDEG.
    Av lingbärsmos (malda lingon) och rågmjöl blandas en fast deg som ätes rå.
    Lingbärsölsupa
    Av vatten, lingon och vetemjöl kokas lingbärsölsupa som sötas med sirap.
    Den skall vara tjock som en tunn gröt.
    Här följer ett par recept som jag hoppas Du kan ha nytta av i dag. Det är billigt och bra att själv kunna brygga enbärsdricka och att göra bröd av överblivna potatisar.
    ENBÄRSDRICKA.
    Enriset befrias från det mesta av träsjälkarna. Fyll en 10 liters kittel med enris utan att packa. Skölj av riset och fyll på vatten så att det täcker riset. Koka 1 tim, sila ifrån riset och rör i 1 liter strösocker och låt det stå tills det svalnat till handvarmt. Tillsätt 1/6 paket jäst som rörts ut i lite strösocker så att det blir lättare att blanda jästen i drickat. Lägg på lock och låt stå för jäsning under natten.Skumma av och tappa på flaskor,som korkas och ställes i källaren.
    Efter ett dygn är det klart för konsumtion. Mängden socker kan ökas eller minskas efter behag. Har man tillgång till humle kan även lite "hummeltuppor" blandas med enriset.
    POTATISBRÖD.
    Kokt kall potatis skalas och kläms sönder i en purepress eller "jolpäronstam". Saltas varefter vete-, korn- eller rågmjöl inarbetas. Tag inte mer mjöl än vad som är nödvändigt för att kunna baka ut degen. Ingen vätska får tillsättas. Baka ut till kaffefatstora tunnbrödskakor och grädda dem i torr stekpanna eller om du är ute, på en plan sten eller gjutjärnshäll, som pallats upp så att Du kan elda under. Det skall vara svag värme ställ kokplattan på 2-3 så blir det lagom. Ätes gärna varma och färska med smör och eventuellt tilltugg.
    Enkelt och gott - prova genast !
    Gunnar

  • Okänd 3 december 2007

    Vilken tur att det är andra tider nu.Ryser bara jag tänker på maskarna.Tack för en intressant läsning(Y)

  • Libra 4 december 2007

    Nu har jag fått tag i recept på kardor...:D
    Lägger ut det på min sida.....(Y)

  • Okänd 4 december 2007

    (Y)Jag inväntar ditt recept med spänning(Y)

  • Tillberga 4 december 2007

    sökte på nätet men hittade bara kardor för kardning av ull
    inte riktigt de du menade
    men nu ser jag framemot att få se receptet

    kram
    Måd

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.