Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Karliforniskt Lantbröd

  • ismo10 4 augusti 2008

    Hej

    Någon som har recept på Karliforniskt lantbröd, detta är ett surdegsbröd. Går att köpa på dom flesta konditorier i stockholm, men skulle vilja kunna baka detta själv. När jag dessutom bor 60 mil därifrån

    /iSMO

  • Smulpajen 4 augusti 2008

    Kanske kan du hitta det på den här sidan!
    http://whatscookingamerica.net/RecipeIndex.htm

  • ismo10 4 augusti 2008

    Tyvärr, plöjde igenom sidan, men ingenting där
    Tack iallafall
    /iSMO

  • Annras 4 augusti 2008

    Hej iSMO!

    Detta hittade jag på internet. Kan det vara rätt recept?

    Surdegsbröd från San Francisco (Sourdoughbread)

    6 portionsbröd

    Ingredienser
    Dag 1:
    25 g jäst
    1/2 dl ljummet vatten
    1/2 dl vetemjöl

    Dag 2:
    25 g jäst
    5 dl ljummet vatten
    surdeg från första dagen
    1 msk salt
    ca 13 dl vetemjöl special eller vetemjöl (780 g)
    1 ägg till pensling

    Gör så här:
    Dag 1:
    Blanda jästen med ljummet vatten och mjöl. Rör till en smet. Täck över surdegsblandningen med palstfolie och låt stå i rumstemperatur ett dygn.
    Dag 2:
    Rör ut jästen med vattnet och rör ner surdegen. Blanda ner slat och nästan allt mjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig för hand ca 10 minuter eller i hushållsmaskin ca 5 minuter.
    Låt degen jäsa till dubbel storlek ca 1 timme under bakduk. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 6 bitar. Rulla varje bit till en rund bulle. Lägg dom på en plåt med bakplåtspapper. Låt bullarna jäsa ca 30 minuter.
    Sätt ugnen på 250 grader. Vispa upp ägget. Pensla bullarna med ägg och grädda dom mitt i ugnen ca 15 minuter. Låt svalna. Lägg bullarna i papperspåse och låt dom ligga till nästa dag.

  • ismo10 5 augusti 2008

    Hej

    Tack för tipset. Men brödet är ganska grovt och innehåller bl.a. aprikoser så detta var inte det jag tänkte på

    /Fredrik

  • Annras 7 augusti 2008

    Hej iSMO!

    Jag har lagt in nedanstående recept. Det är väl kanske det du menar?

    Riddarbageriets surdegsbröd

  • ismo10 8 augusti 2008

    :D Tack. Skall prova detta

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.