Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

kass mage

  • Okänd 13 januari 2012

    hej
    är det nån som har ideer på vad man ska äta för att få igång en förstoppad mage

    och sen hålla den igång

    har ni några bra recept, tar jag tacksamt emot dem

    jag har hört talas om "gröna kuren"
    nån som har nån erfarenhet av den?

  • sufly 13 januari 2012

    Ät mycket ljust psylliumfrö...i gröt, strö på yoghurten/filen eller blanda med ett glas vatten eller juice(dock inte nå vidare gott att dricka,men ändå) och drick rikligt med vätska till. De är kanon bra för magen och speciellt om man har en känslig mage, eftersom fröet bildaren skyddade gelé runt sig när det kommer i kontakt med vätska och de är bra för tarmen! Drygt med krånglande mage!

  • The_mama97mia 13 januari 2012

    Valigt linfrö går bra med, blötläggs för att få den geleaktiga hinnan runt. Och viktigt - glöm för allt i världen inte att dricka mycket!
    Hur ser din kost ut annars idag? Det klassiska är ju att man ska äta (lagom) fiberrik kost och grönsaker, o som sagt rikligt med vätska, men det beror lite på vad för sorts problem man har. En del är väldigt känsliga för fibertillskott om man inte är van innan.
    Har du stora problem tycker jag att du ska söka din vårdcentral för hjälp och kanske kostråd av dietist.

  • johanna57 13 januari 2012

    Kokta varma plommon och en skön promenad.

  • boz1965 13 januari 2012

    Linfrön för att få igång magen och fiberrik mat för att hålla den igång.

  • susanne7206261 13 januari 2012

    Läste att väl mogen kiwi ska va bra men vet ej har inte provat sen kattrinplomon vet att man till små barn kan ge messmör. Lycka till

  • Mistys 13 januari 2012

    Apotekets/hälsokostens små kuber Frukt&Fibrer fungerar jättebra tycker jag. Innehåller inga konstigheter och är inte beroendeframkallande. Annars kör jag också helt linfrö á la naturelle och mycket vatten. Sätter bra fart. Jag tar linfrö varje morgon då håller sig systemet igång ;)

  • wildlife 13 januari 2012

    Långa promenader och mycket vätska är inte helt fel... :)

  • Amika 13 januari 2012

    Vatten, rikligt med vatten.
    Katrinplommon
    Päronpuré
    Messmör eller mesost
    Blötlagd torkad frukt (katrinplommon, fikon, russin, aprikoser)
    Yoghurt
    Honung
    Gröt gjord på havregryn eller rågflingor
    Rårivna morötter

    Lycka till och hoppas det går över snart!

  • lena01 13 januari 2012

    Finns ett recept på Pajalagröt här på Mk som du kan prova
    Lycka till!

  • maxxess 13 januari 2012

    Jag käkar psyllium-/loppfrön både morgon och kväll (2x1.5 msk) men har faktiskt inte märkt någon effekt på magen alls, men så hade jag ju inte problem till att börja med utan äter det för att bromsa snabba kolhydrater och hålla mig mätt längre.

    Ett tips för att göra intaget rentav lite njutbart är att blanda ett glas rejält stark saft på Fun Light Peach Passion, blötlägga fröna i detta och ställa i kylen två timmar. Svårt att beskriva smak och konsistens men det blir inte helt tokigt :-)

  • alindalinda 14 januari 2012

    drick friggs plommonjuice, en skvätt om dagen. perfekt och gott.

  • jollo10 14 januari 2012

    Drick 1,5-2 liter vatten per dag, själv dricker jag 2-4 liter per dag, är det bra?

  • 1122 14 januari 2012

    Sunwic - från en dietist rekommendrad för oss med Gastro Pares/IBS....fibrer som inte stör magen i onödan - för mycket fibrer kan ge förstoppning!!!!!!!!!

  • kijati 14 januari 2012

    Har själv ofta samma problem, men fick tips om att börja varje dag med en matsked kallpressad rapsolja som sköljs ned med vatten. Detta funkar även för mina övriga IBS-besvär. Tycker att det har blivit mycket bättre och kombinerat med vatten, fibrer och lite motion så rättar det nog till sig helt och hållet!

  • MosterNettan 14 januari 2012

    På länken kan du få många goda råd om vad du kan göra. Förstoppning och trög mage kan ju bero på flera orsaker.

    http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Forstoppning-vad-kan-man-gora-sjalv/?ar=True

  • peter87 14 januari 2012

    Skrivet av johanna57 den 13 jan 2012

    Kokta varma plommon och en skön promenad.




    Inne på samma spår som johanna57 ;)

  • sestin 14 januari 2012

    jodå det fukar för mej.
    2 kiwi till frukost i yoghurt då får jag fart på min mage.
    Har hört att annanas på burk ska funka oxå.



    Skrivet av susanne7206261 den 13 jan 2012

    Läste att väl mogen kiwi ska va bra men vet ej har inte provat sen kattrinplomon vet att man till små barn kan ge messmör. Lycka till

  • sestin 14 januari 2012

    2 kiwi till frukost. får fart på min mage.

    Skrivet av dontworry den 13 jan 2012

    hej
    är det nån som har ideer på vad man ska äta för att få igång en förstoppad mage

    och sen hålla den igång

    har ni några bra recept, tar jag tacksamt emot dem

  • TTJ 14 januari 2012

    Skrivet av lena01 den 13 jan 2012

    Finns ett recept på Pajalagröt här på Mk som du kan prova
    Lycka till!



    Pajalagröt är grejer det! Men glöm inte att dricka massor med vatten. När magen sen kommit igång kan du blanda en liten del pajalagröt med vanlig havregrynsgröt och äta som frukost för att fortsätta hålla igång magen.
    Tips: Koka en laddning och fördela i tex muffinsformar och frys in.Perfekt om man bara ska ha en liten del.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.