Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

kokvrå recept sökes

  • EllenEge 4 november 2009

    Hej! Sommaren är slut och studierna har åter startat och jag är tillbaka i min kokvrå med tillgång till en spisplatta, en microvågsugn, kyl, frys och ett miniatyr skafferi.

    Efter några månader med grytor, soppor och gröt söker jag nu efter recept men en liten touch av elegans.
    Börjar bli avundsjuk på alla som har möjlighet att baka, så jag hoppas att någon på forumet har spännande micro recept eller tips på maträtter/ bakverk eller desserter som inte kräver tillgång till ugn.

    Alla student-tips är hjärtligt välkomna.
    Tack på förhand/ Ellen

  • maria_wijk 4 november 2009

    Kan alltid titta i en gammal instruktionsbok till en micro jag har liggandes om du vill det. Något speciellt du föredrar av grönsaker, fisk, fågel eller kött?

  • maria_wijk 4 november 2009

    Receptet anpassat för en mikro med maxeffekt 900W, har aldrig testat denna men verkar inte alls tokigt.

    Päronkaka:
    100g smör
    1 dl farinsocker
    1 ägg
    2½ dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 tsk kanel
    ½ tsk kardemumma
    ½ tsk ingefära
    ½ tsk nejlika
    2 msk mjölk eller grädde
    Fyllning:
    1 burk konserverade päron
    2 dl gräddfil
    1 ägg
    ½ dl farinsocker
    Garnering:
    Kanel

    Rör smör och farinsocker vitt och pösigt. Tillsätt ägget och rör om. Blanda mjöl, bakpulver och kryddor. Tillsätt ,jölblandingen och mjölken och rör om. Bred smeten i en rund form ca 23 cm i diameter. Tillaga på full effekt 2-3minuter.

    Blanda gräddfil, ägg och farinsocker. Lägg de avrunna päronhalvorna på botten. Häll över gräddfilsblandningen. Strö över kanel. Tillaga på full effekt 10-12 minuter eller tills fyllninge stelnat. Servera kakan avkyld.

  • Ulrika91 4 november 2009

    Vet att det finns flera recept på kladdkaka här på matklubben, dock inget jag prova men det är bara att söka. Sedan vet jag även att man kan göra fisk i micro, prova att söka på det också :)

  • eliir051 4 november 2009

    Hej!

    Hittade ett gammalt recept på paj i micron som jag använde mkt när jag bodde i frankrike, hade precis samma kök som du har där.
    Skriver ner receptet, är för en räk/skink och purjolökspaj men jag har för mig att jag testade en massa fyllningar.

    Deg
    2 dl vetemjöl
    100g magarin
    2 msk kallt vatten

    Fyllning
    500g räkor eller skinka
    1/2 purjolök
    4 ägg
    3 dl mjölk
    3 dl riven ost
    salt och peppar

    grädda pajskalet på högsta effetk i 6-7 min
    Blanda räkor/skinka och purjo med ägg, mjölk och riven ost. Häll i pajskalet.
    Högsta effekt 8-10 min
    Halv effekt 5 min
    Stelna 5 min

    Har för mig att det var ett bra recept, det var ett tag sen nu men test får du se. Hoppas du har nytta av det.....

  • Okänd 4 november 2009

    Tänk dig, du är en av deltagarna i "halv åtta hos mig.
    Vilken utmaning!
    Kokvrå med spisplatta, micro och ett litet skafferi.
    Jag skulle direkt komplettera köket med en fritös!
    Helst en elektrisk.
    Sedan skulle jag förbluffa mina gäster med friterade maträtter med fantastiska såser som jag lagade till på spisplattan och bröd som sprödvärmts i microvågsugnen.
    Lycka till i ditt nya storkök!

  • The_mama97mia 4 november 2009

    ...eller om du har plats... köp en liten fristående ugn....

  • EllenEge 4 november 2009

    :D Fantastiska rätter och tips!
    Har hittills testat en kladdkaka som blev chockerande trevlig.
    Gillar tanken att se på mitt kök som en utmaning.
    Tror att jag ska sikta på en paj till morgondagens middag.
    Tack!

  • jimboz 4 november 2009

    Gör som en kockpolare till mig, han gör potatisgratängen i en kastrull som får puttra väldigt väldigt försiktigt..En ugn är inte världens ände det finns mycket man klarar av på spisen. Om du har flera rätter och en spisplatta så kan du ju värma i micron..Jag har aldrig gjort en maträtt i Micron och lär nog aldrig försöka heller ,då går jag hellre ut i vildmarken och gör upp en eld :)

  • Buspippi 4 november 2009

    Det finns ett recept på snabb o smidig äppelpaj här på matklubben. Jag testade den som efterätt till en soppmiddag och pajen blev heltklart ok.

    Tror att jag har någon bok med micromat liggande jag ska leta reda på den o lägga in något som låter gott...
    Min vännina kokar alltid riset i micron då har du plattan ledig till att steka kött eller fisk.

    Lycka till!!

  • Buspippi 4 november 2009

    har vanligt kök men soppan dög inte åt fröken och jag behövde snabbt göra något så att fröken åtminstonde fått något i magen innan det var dax för sängen. Micro pajen har du klar på 10-15 minuter medans det tar ca. 30 minuter i vanlig ugn...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.