Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kremsnita

  • VonLuzig1 9 april 2010

    Jag har letat precis överallt och hittar inget recept på den här underbara bakelsen. Om någon har ett recept, snälla dela med er?

  • sme 9 april 2010

    http://www.coolinarika.com/tag/kremsnita

    Detta va det enda jag hitta

  • boz1965 9 april 2010

    Så här blir resultatet om man låter Google översätta från serbiska (hoppas att du kan få lite sans i det hela):

    1L mjölk
    1L vatten
    20 Dag socker žutanjke
    Staub 15 Dag socker för snö
    2 påse med vaniljsocker
    8 st ägg
    1 eller 2 smördeg skorpa
    25 Dag mjöl skarpa

    1. Grädda flåsa degen att täcka botten av exakt den storlek protvana (vilket betyder att det ska vara rått sträcka längre och bredare än rätt åtgärder, käkar hål och grädda en kort stund vid hög temperatur)
    2. Sätt att laga mat 8 dl mjölk och 8 dl vatten
    3. Löddrig miksati 8 žutanjaka med 25 Dag socker vanilj 2
    4. Tillsätt mjöl, mjölk och resten av resten av vattnet, väl izmješati
    5. När zakipi mjölk och vatten, tillsätt izmiksanu massa och koka på svag värme i exakt 10 minuter med konstant blandning
    6. Rör om eld och steg snö från 8 äggvitor och 15 Dag socker Staub
    7. Häll grillad jordskorpan och låt kallna ordentligt
    8. På den kylda gräddblandningen och spridning av en önskan att sätta choklad eller dressing, eller klippa andra barkbitar och kan inte något
    9. Skär kuber

    Servering

    Jag förberedde detta sent på kvällen och glömde att tillägga socker Staub i snö och de var lite off-knappen, men den ätliga och välsmakande, den enda dottern jamrala

  • Gnurf 9 april 2010

    Själv brukar jag köra fluffig miksati snarare än löddrig. Zakipin är däremot korrekt {beauty}

  • The_mama97mia 9 april 2010

    *asg* ursäkta men översättningen är bara så tokrolig, tror jag, kan inte serbiska... men det kan nog inte Googlemotorn heller.. *skrattar*

  • VonLuzig1 10 april 2010

    Jag antar att det är hopplöst då...

  • Amika 11 april 2010

    Det är aldrig hopplöst. ;)
    http://www.free-old-time-cooking-recipes.com/croatian-recipes/kremsnite-cream-puff-pastry.html

    Kan det vara recept på den bakelsen du gillar? :) Vill du ha hjälp med översättningen så säg bara till. :) Men du kan säkert engelska lika bra som jag. :)

    Mvh
    Jonna

  • Amika 11 april 2010

    http://recipes.epicurean.com/recipe/23958/kremsnite.html

    Här fanns det flera förslag om man scrollade ner lite...
    http://board.classifieds1000.com/Slovenia/Recipes_and_Food/REQUEST_FOOD_RECIPE_KREMSNITA_CREAM_CAKE

    http://adriannacatering.com/recipe-blog/kremsnita-a-vanilla-and-custard-cream-cake-dessert

  • Amika 11 april 2010

    Och en sista, men nu ska jag ge mig efter den. :)

    kremšnita" (There isn't a pastry shop/bakery in the capital where they aren't proudly displayed.)
    Well worth the effort and especially popular around holidays.....Give it a try.

    Servings: 14
    Prep time: 2 hrs
    Ready in: 4 hrs


    Ingredients

    * 2 cups evaporated 2% milk
    * 2 cups milk
    * 8 egg yolks
    * 1 cup granulated sugar
    * 4 teaspoons vanilla sugar (or substitute equal parts vanilla and sugar)
    * 1 cup flour
    * 2 tablespoons clear gelatin (Knox)
    * ½ cup cold water
    * ½ cup boiled water
    * 2 cups whipping cream
    * 1 package (16 ounces) puff pastry
    * powdered sugar for garnish
    * strawberries/chocolate/orange slices for garnish (optional)

    Directions

    1 Bring the evaporated milk and regular milk to a very gentle boil in a double boiler. While waiting for the milk to boil, in a separate bowl mix together the yolks, granulated sugar and vanilla sugar at medium speed with a mixer. Add flour to the yolk mixture until blended.

    2 Remove 2 cups of milk from the double boiler. Add this milk to the flour mixture while continuously beating at low speed. When blended, return this mixture to the milk still in the double boiler and continue to cook until thick while stirring very frequently.

    3 Mix together gelatin with the cold water, let stand for 1 minute and then add boiling water, mixing well with a fork or small whisk.

    4 Add the gelatin to your custard mixture in the double boiler and continue to cook for about 5 minutes, continually stirring as it thickens. Cool custard in ice water when removed from heat.

    5 In a separate bowl, beat the whipping cream until peaks form. Fold the whipped cream into the cooled custard (make sure the custard has cooled to room temperature before adding the whipped cream). Refrigerate this mixture for about 20 minutes so that it stiffens a bit and is easier to spread.

    6 Trim the edges of the puff pastry sheets to fit a deep tray or baking dish. Place one layer of puff pastry on bottom.

    7 Spread evenly with custard and then place second layer of puff pastry on top, pressing down slightly. Refrigerate for at least 4 hours. Sprinkle with powdered sugar on top prior to serving and cut into oblong pieces. Garnish with strawberry fans or chocolate dipped strawberries if so desired.

    8 Believe it or not, this dessert can be made lower in fat! Replace 2 cups milk with the same amount of skim milk. Leave in the evaporated 2% milk as it stands though. You may also use the "light" version of any whipped topping such as Dream Whip, just prepare according to package directions prior to folding into cooled custard.

  • Gnurf 11 april 2010

    Men snälla Amika...det är ju varken miksati eller zakipi i det där. Kan nog inte stämma...>:D

  • Amika 11 april 2010

    Skrivet av Gnurf den 11 apr 2010

    Men snälla Amika...det är ju varken miksati eller zakipi i det där. Kan nog inte stämma...>:D


    Ha ha ha ha! Näe, det är ingen jordskorpa eller barkbit heller så långt ögat når... Konstiga recept man hittar på nätet mitt i natten eller hur du Gnurfen! {giggle} Jag får försöka igen och den här gången ska jag inte ge mig förrän jag hittat ett med åtminstone lite jordskorpa! {blowkiss}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.