Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Krikon

  • croxie64 20 augusti 2009

    Jag har fått tag på Krikon från en av grönsakshandlarna i Chesterfield, och eftersom dom inte går att äta som vanliga plommon så tänkte jag göra sylt.

    Är det någon som har ett bra recept? Som jag har förstått så är inte Krikon så vanliga längre. Det fanns ett träd hos mina morföräldrar för länge sen, men det enda jag minns var att dom smakade bittert och surt. Inte alls söta som vanliga plommon.

    Jag hittade ett recept på Krikon likör här när jag sökte efter ett recept, men eftersom ingen av oss dricker likör så vore det slöseri.

    Tack på förhand :)

    C.

  • KULLA59 20 augusti 2009

    Enligt min mamma kan man följa recept på körsbär.
    Jag kokar både saft och sylt av samma bär.

    Vatten så att det nätt och jämnt täcker bären. Koka bären tills de kokat sönder. Passera den heta massan så att kärnorna kommer ur, (Använd ett durkslag och en slev.)
    Sila.
    Tillsätt socker ungeför som till körsbär. OBS! Bränner fast lätt.
    Av bärmassan kokas sylt..
    Gör först en sockerlag: 3-4 hg socker/kg bärmassa och vatten. Häll i bärmassan, Får koka upp.
    Bränner fast lätt.

  • NicolinaZ 20 augusti 2009

    Fast riktigt mogna krikon är nog goda att äta råa och hela, de är liksom söta men samtidigt bittra, ganska vuxensmak nog. Annars låter sylt/saft-receptet ovan perfekt! Svärfar har massor av krikon på sin gård och det blir alltid lite besvärligt att få alla åtgärdade, eftersom de inte håller så länge....

  • croxie64 20 augusti 2009

    Tack för tipset, KULLA59 :) Kokar sylt just nu :D

    NicolinaZ - kan tänka mig att det är svårt att hinna med att ta vara på alla krikon om han har så mycket. Dom mognar ju så snabbt också.

  • babbs 20 augusti 2009

    Hittade det här på nätet. Kan det vara något?

    Krikonmarmelad med citron

    1,0 kg krikon
    0,8 kg socker
    1 msk citronsaft

    Dag 1

    Kärna ur krikonen och blanda dem med sockret och citronsaften i en kastrull. Varm upp blandningen så att det börjar sjuda. Häll blandningen i en skål, täck med lock och låt stå över natten på sval plats.

    Dag 2

    Koka krikonen i ca 15 minuter på hög värme. Gör marmeladprov för att avgöra när det är färdigkokt. Ös upp marmeladen på rena burkar, sätt på lock och vänd den upp och ner. Efter några minuter kan ni vända burken rätt igen.

  • phelga 20 augusti 2009

    Det måste jag testa:D
    Har högvis med krikon(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.