Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kryddiga mandlar?

  • farmormor 8 januari 2008

    Jag önskar recept på kryddiga mandlar. Är väldigt goda som snacks till fördrink.
    Mvh B beritgu(L)(Y)

  • anluk 8 januari 2008

    Jag vill också ha receptet om någon har.

  • 8 januari 2008

    Kryddiga adventsnötter
    200 g blandade nötter till exempel: cashew,-, pistage-, valnötter, mandlar och jordnötter.
    1/2 msk smör
    1/2 tsk kanel
    1/2 tsk ingefära
    1/2 tsk chilipulver
    1/2 tsk salt
    1/2 tsk sesamfrön
    några droppar flytande honung
    Låt smöret smälta i en tjockbottnad kastrull. Lägg i nötter och kryddor. Blanda ordentligt och värm tills nötterna är rostade. Serveras kalla. Den här kryddningen blir mild och barnvänlig, vill man ha det lite mer "spicy" föreslår jag att man ökar mängden kanel, ingefära och chilipulver till 1 tesked.



    Kryddiga nötter
    2 dl cashewnötter
    2 dl skållade mandlar
    22 msk vatten
    2 tsk salt
    2 tsk farinsocker
    2 tsk paprikapulver
    1 tsk sambaloelek
    1 tsk spiskummin
    1. Sätt ugnen på 175 grader.
    2. Blanda alltsammans på en plåt och rosta i ugnen. Skaka då och då så att kryddorna blandar sig. Passa noga, det går ganska fort.
    3. Nötterna är färdiga när de blivit gyllenbruna.

  • MrsC 8 januari 2008

    Det låter väldigt gott...testar nog det sista alternativet...verkar lätt att tillaga (Y)

  • irrevirre 8 januari 2008

    Hej hej,

    Jag har lagt in ett recept på "Pikanta nötter".
    De brukar bli väldigt poppis.
    Varning! Det blir inget kvar till dig själv när de stått framme till gästerna några minuter;-)

  • lennali 8 januari 2008

    Hittade detta recept på Systembolagets hemsida

    Karamelliserade mandlar
    6-8 portioner

    3 dl hel sötmandel (200g)
    1/2 dl honung
    2 tsk örtsalt

    1. Sätt ugnen på 175°. Skålla och skala mandeln. Värm honungen i en kastrull. Tillsätt mandlar och örtsalt och rör om.

    2. Häll upp mandlarna på en plåt med bakplåtspapper. Stänk över lite vatten så klibbar de inte ihop. Rosta i mitten av ugnen ca 20 minuter.

    3. Lägg över mandlarna på ett nytt bakplåtspapper och låt svalna.

  • farmormor 3 februari 2008

    Jag tackar för detta! Får nog testa dessa.(Y):)

  • anluk 3 februari 2008

    här fick man ju kanontips till nästa helgs snacks.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.