Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kryddorna i ketchup?

  • Sprock 22 juni 2009

    Är lite fundersam över vilka kryddor som används i t ex Felix ketchup. Jag har försökt göra egna sockerfria varianter på vanlig ketchup och experimenterat med olika kryddkombinationer som jag tänkte kunde vara rätt. Men nej, jag fick inte till den där speciella smaken. :(

    Eller det kanske rent av finns någon out there som har ett recept på sockerfri ketchup som får den där 'speciella' ketchupsmaken?

    Väldigt tacksam för svar.:D

  • Erajscha 22 juni 2009

    Det här ska vara en kopia på heinz ketchup. kanske ger den dig vägledning

    Ingredients

    * 1 (6 ounce) can tomato paste
    * 1/2 cup light corn syrup
    * 1/2 cup white vinegar
    * 1/4 cup water
    * 1 tablespoon sugar
    * 1 teaspoon salt
    * 1/4 teaspoon onion powder
    * 1/8 teaspoon garlic powder

  • babbs 22 juni 2009

    Det här receptet på ketchup brukar jag använda. Det ska ju vara råsocker i men du kan ju söta efter behov med Hermesetas eller något annat sötningsmedel för att få just den söta smak som du själv föredrar.

    Tomatketchup

    Ingredienser
    2 kg tomater, mogna
    2 st gula lökar, medelstora
    1,25 dl äppelcidervinäger
    1,5 msk salt
    1,5 dl råsocker
    1,5 msk spansk pepparfrukt, finhackad
    4 st kryddnejlikor

    Skölj och dela tomaterna i grövre bitar. Skala och hacka löken. Blanda tomater och lök med övriga ingredienser i en kastrull. Låt koka ihop utan lock ca 40 min, kanske något längre om man inte använder socker. Rör om då och då så att det inte bränner fast. Ta bort kryddnejlikorna och mixa till en puré. Passera tomatmassan genom en sil. Häll upp på varma rengjorda burkar och förslut väl.

  • Williamsmamma 22 juni 2009

    I Felix ketchup ingår kanel och cayennepeppar enligt innehållsförteckningen, så varför inte utgå ifrån kopian på heinz, fast med något sötningsmedel istället då, och pröva att lägga till dessa...:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.