Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kvälls macka?

  • Isbjoorn 21 juli 2008

    hejsan :p
    Jag brukar jämt äta en macka innan jag lägger mig på kvällarna, blir alltid hungrig så här på kvällsfronten och somnar mycket skönare och bättre om jag äter något innan.
    Det varierar mellan både vitt och mörkt, och hård bröd. Men oftast mjukt och mörkt.
    men det börjar bli rätt så tjatigt med samma pålägg hela tiden! Ost och marmelad eller kokt ägg, (ja och smör såklart)
    är det ända jag kan komma på.. Eftersom att jag helst inte äter kött äter jag inte skinka, eller något köttpålägg.
    Brukar försöka äta någon slags grönsak på mackan istället för marmeladen (då jag vet att marmelad är väldigt onyttigt :S)
    Men det börjar ändå bli tjatigt.
    och i stället för en macka kan jag ju ta yoghurt istället men eftersom jag helst vill ha flingor i yhogurten/mjölken blir det lite knepigt eftersom att flingor ger ganska mycket energi(N) och jag vill ju inte bli pigg!

    Har du något bra och gott tips på vad jag kan ha på min macka istället?
    något gott att dricka till?
    Eller kanske tips på flingor som är nyttiga och inte ger så mycket energi?
    Eller du kanske har ett tips på något ännu nyttigare och bättre kvällsmat/fika ? ?

    Tack på förhand ;) (L)

  • Vivoplena 21 juli 2008

    Prova att göra lite hummus. Ta 1 burk kokta kikärtor, skölj dem i ett durkslag och mixa (stavmixer eller matberedare). TIllsätt någon msk olja och smaka av med salt. Om du vill, kan du också ha lite gul lök. Det kanske blir för starkt på kvällen dock?
    Bred på mackan och ha på skivad gurka. Bra leverpastejssubstitut för veggisar. (Y) Och massa protein.

  • zudette 21 juli 2008

    En av mina små favoriter är Keso på min macka, Kokt ägg och keso är jättegott ihop och vill du sätta lita mer smak på den kan du sätta på lite italiensk salladskrydda. Om du vill kan du ju även sätta på ett salladsblad och en gurk- och/eller tomatskiva också! Tyvärr äter jag inte ost så hos mig blir det ofta skinka eller korv på mina mackor ochdet är ju inte särskilt vegetariskt så fler tips än ägg o keso har jag tyvärrr inte.... men det är gott!

    Har du föresten kollat smoothies? Det borde funka som kvällsmål tycker jag, om du gör en egen och inte sätter till så mycket socker! Gröt kan också vara varmt och gott att sova på....... Hoppas du får fler förslag! (Y)

  • Mysan59 21 juli 2008

    Min favoritkvällsmacka är knäckebrö med kaviar och ost alternativt kaviar och ägg. zudette tipsar också om keso och om man gillar kaviar (som jag gör, helst Svennes), så är det faktiskt gott med kaviar i keson och lägga på mackan.

    Annars är det gott med rivna morötter och ost...

  • Wombat04 21 juli 2008

    En riktig favoritmacka, som kanske inte är sådär jättenyttig (men man kan ju göra den nyttigare beroende på vilket bröd man använder) och som jag ganska ofta äter till kvällsmat gör jag så här.

    Jag tar två brödskivor, vitt formbröd eller annat bröd, som jag brer ett tunt lager smörgåsmargarin på. Sedan gör jag en liten blandning av senap och ketchup som jag brer på båda brödskivorna. Jag tar rikligt med strimlad eller skivad lök och lägger på och så någon god ost över. Sedan steker jag brödskivorna i VÄLDIGT LITE matfett på medelvärme på båda sidor, så att osten smälter och brödet får gyllene färg. En god sallad med tomat, lök och vitlök till det ... voilà! (L)

  • Wombat04 21 juli 2008

    PS. Jag lägger förstås brödskivorna ovanpå varandra så det blir som en dubbelmacka innan jag steker.

  • anluk 21 juli 2008

    Jag tycker det är supergott med makrill i tomatsås och lökringar. Mumsigt.

  • majamia 21 juli 2008

    En nyttig och god macka!

    Varm smörgåstårta

  • majamia 21 juli 2008

    Oj det blev fel men tårtan är också mkt god men lite mkt till 1 pers :p

    Varma mackan

  • sajoh69 21 juli 2008

    Jag brukar blanda keso med kaviar och strimlad purjolök. Jättegott att ha på mackor av alla de slag :D

  • softis 21 juli 2008

    Knäckebröd med ost å kaviar,drick o'boy till(Y)

    Macka med ost,tomat,gurka,salt å peppar,drick mjölk el o'boy till(Y)

    Macka/knäckis med ost å paprika-drick mjölk

    Macka med ost,tomat,gurka,sen ost igen sen paprikapulver å pizzakrydda på-värm i micron tills osten smält-drick vadsomhelst till(Y)

  • Annettenn 21 juli 2008

    Ha lite philadelphiaost på (eller vilken mjukost man har hemma), vitlök och örter, eller vilken smak du gillar, ta paprika eller tomat och ha på.. :)

  • Fiona 22 juli 2008

    Skrivet av anluk den 21 jul 2008

    Jag tycker det är supergott med makrill i tomatsås och lökringar. Mumsigt.


    Eller med rostad lök, för dem vars mage inte klarar rå (Y)
    Även gott med tomat på makrill i tomatsås.

    Mjukost är underskattat. Räksmak kanske, och sedan lite gurka uppepå det. Lätt att göra, går snabbt och blir gott.

    Dricka.. mjölk säger jag nog. Det sover man gott på. Undvik O'boy och liknande eftersom det innehåller mycket socker som gör en pigg, o sedan blir det svårt att somna.

  • micejlababy 22 juli 2008

    Ta Keso och blanda med lite färdig dipmix. Den man tycker bäst om. Det funkar faktist med de flesta. Lägg på skivad avocado och en rostad macka. Super gott.

  • Isbjoorn 22 juli 2008

    Åh vad mummsit! (L) Känns som jag vill göra alltihp på en gång och äta allt!
    Men det är nog lite svårt! så får nog testa en ny variant varje dag.
    det här med Keso skriver många om!
    Det låter verkligen intressant, ska nog testa en ''keso-macka'' i kväll!
    sen vad jag gör mer om jag har någon grönsak på, eller blandar den med någonting får vi se, beroende på vad vi har hemma :p
    Hoppas vi har keso nu då!
    Tack för era förslag! Men kom gärna med fler! (Y)(Y)(L)

  • ingegerdb 6 augusti 2008

    Om man vill ha det liiiite festligare någon kväll så gör en stuvning på champinjoner eller kantareller. Lägg på en formbrödmacka med två ostkivor över och så in i ugnen. Ååå vad jag blev sugen nu:p

  • monac 7 augusti 2008

    håller med någon tidigare här på tråden...skivad avocado & keso plus tomat & örtsalt.
    Brödet ska vara av surdegstyp....mmmmm.:)

  • vitchokladkaka 15 augusti 2008

    jag tycker att det e gott med en varm macka på kvällen med ost o (inte skinka i ditt fall då men annars e det gott:)) lite lök eller purjo o lite grillkrydda.
    antingen i micron eller i ugnen fast ugnen e godast :)
    o en kopp te är alltid både gott och mysigt till :)

  • schmitz 15 september 2008

    Ägg med räkor på? Keso?? eller vf inte 1 avokado?

  • Erajscha 15 september 2008

    Ett par laktoovovegetariska tips:

    * Avocado och tomat
    * Mozarella och soltorkade tomater
    * Mjukost och paprikaringar
    * Vändstekt ägg med legymsallad
    * Kokt skivat ägg med tomat och lök

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.