Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kvälls macka?

  • segerwitch 15 september 2008

    :DEftersom jag är nattmänniska, brukar man bli sugen framåt kvällen:p Jag brukar hårdkoka ett
    par ägg, mosar dem med lite smör,(smörar inte brödet då) kryddar med lite salt o peppar, hackar
    en liten bit purjolök och blandar, klart! Passar både mörk och vit bröd! Man kan ta de kryddor man tycker om, det är en smaksak. Jätte gott och enkelt(Y)(Y)

  • MammaIrene 15 september 2008

    Skrivet av ingegerdb den 6 aug 2008

    Om man vill ha det liiiite festligare någon kväll så gör en stuvning på champinjoner eller kantareller. Lägg på en formbrödmacka med två ostkivor över och så in i ugnen. Ååå vad jag blev sugen nu:p


    Jag håller med dig Ingegerd!!!(Y)(Y)(Y)
    Kantarellsmörgåsar är såååååååååå smaskiga.....

    En annan variant på varma smörgåsar är ju att använda smörgåsgrillen, då kan man ta lite smör, ost, tomater och oregano, det blir jättegott i smörgåsgrillen!

    MEn det går ju inte att gämföra med en svampmacka förstås!!!!

  • lindaO 15 september 2008

    Allt låter jättegott, men här är två alternativ som du måste testa:

    1. Två skivor lingongrova som du rostar, brer lite smör på och lägger en ostskiva och röd paprika! Eller så tar du samma bröd men gör en orostad dubbelmacka med ost och gurka emellan. Det är så otroligt enkelt men jättegott.

    2. Om du känner dig lite amitiös på kvällen gör du en liten sconesdeg av 25g smör, 4 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver och lite salt. Dela till två kakor och grödda i 250 grader i 10 min. Godast är det med apelsinmarmelad på (även fast det faktiskt är väldigt onyttigt som du säger)

    :)

  • susannatibell 15 september 2008

    Jag älskar att rosta mjukt, mörkt bröd och ha honung på. Helst varm choklad till , då man blir varm i kroppen och redo för sängen.:Z
    Paprika på mackan är också en favorit.(Y)

  • natten9 5 oktober 2008

    :Z Hej En mogen avokado som skäres i tunna skivor och lägges på ett bröd är mycket gott,gärna lite citronpeppar också, man kan också mosa avokadon och pressa ner lite citron och sedan fördela detta på mackan.

    Skrivet av Isbjoorn den 21 jul 2008

    hejsan :p
    Jag brukar jämt äta en macka innan jag lägger mig på kvällarna, blir alltid hungrig så här på kvällsfronten och somnar mycket skönare och bättre om jag äter något innan.
    Det varierar mellan både vitt och mörkt, och hård bröd. Men oftast mjukt och mörkt.
    men det börjar bli rätt så tjatigt med samma pålägg hela tiden! Ost och marmelad eller kokt ägg, (ja och smör såklart)
    är det ända jag kan komma på.. Eftersom att jag helst inte äter kött äter jag inte skinka, eller något köttpålägg.
    Brukar försöka äta någon slags grönsak på mackan istället för marmeladen (då jag vet att marmelad är väldigt onyttigt :S)
    Men det börjar ändå bli tjatigt.
    och i stället för en macka kan jag ju ta yoghurt istället men eftersom jag helst vill ha flingor i yhogurten/mjölken blir det lite knepigt eftersom att flingor ger ganska mycket energi(N) och jag vill ju inte bli pigg!

    Har du något bra och gott tips på vad jag kan ha på min macka istället?
    något gott att dricka till?
    Eller kanske tips på flingor som är nyttiga och inte ger så mycket energi?
    Eller du kanske har ett tips på något ännu nyttigare och bättre kvällsmat/fika ? ?

    Tack på förhand ;) (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.