Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kycklingefterlysning!!!

  • Philip 29 maj 2008

    Hallå alla Matglada runt om i Sverige.:)

    Jag har en liten efterlysning.
    I tidningen ”Allt om mat” fanns det en gång i tiden ett recept på en kall förrätt.
    Den bestod av kyckling filé som fick marineras under natten in en marinad som bla. Annat bestod av soja och sesamfrön. Dagen efter lagades den till i ugnen. Jag har ingen aning om vad receptet hette, möjligen ”sesam kyckling” eller något liknande. Jag tror att receptet publicerades någon gång under våren -97 eller möjligen december -96.

    Finns det någon där ute som möjligen känner igen vad det är jag talar om, kanske har lagat denna rätt. Det smakade helt FANTASTISKT.:p

    Om så är fallet, skulle det MER än glädja mig om någon skulle kunna dela med sig av receptet:o


    Massor av varma hälsningar
    Philip

  • Ernst76 29 maj 2008

    Kan det va den här?

    Kycklingen marineras i svartpeppar och två sorters soja: en söt indonesisk ketjap benteng och en japansk. Krossa svartpepparkornen i en mortel för bästa smak. Låt kycklingen marinera i kylen 2 dygn. Har du bråttom kan du nöja dig med bara ett dygn.
    15 pers.

    1,8 kgkycklingfilé
    1 dlketjap benteng
    1 dljapansk soja
    1 msksvartpeppar, grovkrossad
    2 msksesamolja
    3 msksesamfrön

    Gör så här
    1. Skär varje kycklingfilé i 3–4 bitar på längden.
    2. Blanda soja, peppar och sesamolja i en stor skål. Lägg ner kycklingbitarna och rör om.
    3. Låt stå i kylskåp 1–2 dygn. Rör någon gång under tiden.
    4. Sätt ugnen på 200°. Stek kycklingbitarna med marinaden i långpanna, 12–15 min mitt i ugnen. Vänd bitarna efter halva tiden. Strö över sesamfrön.

  • Ernst76 29 maj 2008

    Skrivet av Ernst76 den 29 maj 2008

    Kan det va den här?

    Kycklingen marineras i svartpeppar och två sorters soja: en söt indonesisk ketjap benteng och en japansk. Krossa svartpepparkornen i en mortel för bästa smak. Låt kycklingen marinera i kylen 2 dygn. Har du bråttom kan du nöja dig med bara ett dygn.
    15 pers.

    1,8 kgkycklingfilé
    1 dlketjap benteng
    1 dljapansk soja
    1 msksvartpeppar, grovkrossad
    2 msksesamolja
    3 msksesamfrön

    Gör så här
    1. Skär varje kycklingfilé i 3–4 bitar på längden.
    2. Blanda soja, peppar och sesamolja i en stor skål. Lägg ner kycklingbitarna och rör om.
    3. Låt stå i kylskåp 1–2 dygn. Rör någon gång under tiden.
    4. Sätt ugnen på 200°. Stek kycklingbitarna med marinaden i långpanna, 12–15 min mitt i ugnen. Vänd bitarna efter halva tiden. Strö över sesamfrön.


    Länk: http://www.alltommat.se/recept?recipeid=4981

  • Philip 29 maj 2008

    Helt FANTASTISKT, vad vore livet utan Matklubben och alla fantastiska medlemmar.
    det låter precis som om det är det jag söker.(Y)(Y)(Y)

    Ett JÄTTESTORT och varmt tack till er

  • frucaos 29 maj 2008

    Så lägg in receptet här så fler får njuta!

  • segerwitch 29 maj 2008

    :)Hej har du försökt att ta kontakt med allommats redaktion,jag fick hjälp en
    gång med att hitta ett gammalt recept som jag förlagt, de var väldigt hjälpsama!
    Försök! hoppas du har tur.

  • Ernst76 29 maj 2008

    Inlagt.

    sesam marinerad kyckling

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.