Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kycklingspett

  • Amika 28 mars 2012

    Älskar, älskar, ÄLSKAR de kycklingspett som man kan köpa i charken. Särskilt de med texas honey glaze.

    Min fråga är nu: Hur gör man dem?
    När jag har gjort kycklingspett så blir kycklingen hård. Inte så där mjäll och saftig som på spetten. Jag vill ju vara noga med att de är genomstekta så man inte blir sjuk...
    Och hur gör man texas honey glaze? Någon som vet?
    Det skulle vara billigare och väldigt gott att kunna göra dem själv! :)

    Det är alltså bara texas honey marinaden/glazen som jag är intresserad av som smaksättning, inte sweet chili eller jordnöt eller något annat.

    Tack på förhand!

    Mvh
    Jonna

  • The_mama97mia 28 mars 2012

    Bra fråga.
    Har du sett ngn färdig glaze att köpa som heter Texas Honey?

    Jag köper aldrig eller mkt sällan från charken, men gillar ju sticky chicken spett av olika slag.
    Honey = honung, kan ju alla lista ut. Men vad kan "Texas" stå för? Antingen chili-styrka o hetta eller röksmak, fast då borde det heta BBQ.

    Du får leka "mästerkocken" o försöka att identifiera smakerna... ;)
    Förlåt, jag svarar ju inte på din fråga men ville ge respons på tråden bara.

  • lollol 29 mars 2012

    Mjällheten skulle jag gissa kommer av antingen rotisseriegrillning på låg värme eller någon form av ösning med svag värme.

  • husmusen88 29 mars 2012

    De grillas långsamt först och främst, och innan dess marineras de med en massa ämnen för att de ska bli mjuka.
    Jag äter inte kycklingspetten från affären men de kan ju inte vara så svårt. Marinera i ett par timmar med vitlök, chili, honung, soja, rapsolja, färska kryddor mm. Trä dem på spett och gör dem i grillpanna eller ännu hellre på en riktig grill. När de nästa är klara så ta upp dem, pensla på lite mer mariand (helst inte den som de har legat i tidigare) låt dem ligga någon minut till och sen lägg dem i foliepaket och låt dem vila tills de är helt klara.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.