Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lättuggad frulle åt min brukare

  • MJ95 19 mars 2016

    Hej! Jag jobbar som personlig assistent åt en kille med grav cp-skada. Detta hindrat honom dock inte från att tycka om god mat!

    Sedan jag började jobba med honom har han alltid ätit vanlig gröt som start på dagen, jag vill gärna ändra på detta så han får lite varierad kost. Ville därmed kolla här om någon som känner igen sig och kan komma med goda förslag, dock är alla möjliga förslag välkomna!

    Han har inga allergier, dock kan han inte tugga sin mat utan mer eller mindre sväljer det direkt. Så 'lättuggad' mat är ett måste.

    Tack på förhand!

  • Vintra 19 mars 2016

    Kvarg (Keso funkar väl med) med nån dutt saft i om han gillar någon speciell smak.

    Kräm.

    Jag äter inte flingor. Men kan finnas lite mjukare sorter? Typ rispuffar Om inte annat lär dom bli mjuka fort i mjölk/fil/yoghurt.

  • asasto 20 mars 2016

    De flesta är väl vanedjur när de äter frukost = äter samma sak varje morgon. Jag äter havregrynsgröt med banan i varje morgon då är min mage glad hela dagen. Så funkar gröt säger jag låt hen äta gröt, variera maten kan man göra senare under dagen. Alt kan man ju variera med olika slags gröt.

  • AngelasHeavenPunktCom 21 mars 2016

    Jag skulle föreslå en god vaniljchiapudding. Den är lätt att göra, den är god, nyttig och du kan göra mycket på en gång så du har i flera dagar. Den är som pudding i konsistensen och skulle gå bra att sväljas hel. Min yngsta dotter älskar den och äter den nästan varje dag till frukost. Jag brukar köpa hem ekologiska, frysta jordgubbar som jag tinar och serverar till. Mums! Chiapudding med färska bär

  • svengelsk 2 april 2016

    Jag slänger i några nävar frusna svarta vinbär i vår gröt. En liten sked honung behövs för att det inte ska vara för surt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.