Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Laktosfri kost

  • kirunabo 29 juli 2008

    :'((H):D
    Finns de någon som har ett bra matrecept för de som är laktosintoleranta dvs inget med vetemjöl i. Har en vännina som ej tål vitt mjöl, vet inte riktigt vad jag skall laga för festlig mat förutom bönor och lincer. Hjälp....:D

  • farmoringer 29 juli 2008

    Laktos har inget med mjöl att göra. Är du rätt informerad om vad det gäller egentligen?

  • zudette 29 juli 2008

    Laktosintolerant betyder att man inte tål mjölksockret! Om din vännina är laktosintolerant ska du välja laktosfria mejeriprodukter - sedan kan du laga mat i stort sett som vanligt!

  • misslena 29 juli 2008

    Tål man inte mjöl kallas det att man är glutenintolerant. En av mina vänner är det , så jag vet vad det innebär. Kontrollera så du är säker vad det är din vännina inte tål.

    Lycka till! :)

  • kirunabo 30 juli 2008

    Skrivet av kirunabo den 29 jul 2008

    :'((H):D
    Finns de någon som har ett bra matrecept för de som är glutenintoleranta dvs inget med vetemjöl i. Har en vännina som ej tål vitt mjöl, vet inte riktigt vad jag skall laga för festlig mat förutom bönor och lincer. Hjälp....:D

  • kirunabo 30 juli 2008

    HOOOOPs :'( tryckfelsnisse var framme det skall naturligtvis vara glutenallergiker.
    För att förtydliga mig så en snabb förklaring: "Gluten är ett äggviteämne som finns i vete, korn och råg. Hos den som är intolerant orsakar gluten inflammation och skadar slemhinnan i tarmen vilket gör att kroppen inte kan ta upp näringen i maten på ett normalt sätt. "

    Det gör inget om jag kan få recept av både ocks:p:)

  • misslena 30 juli 2008

    Är själv laktos. I butikerna finns bra laktosfria produkter som du kan använda istället för vanlig mjölk i recepten. Jag tycker dessa produkter är mycket godare än vanlig mjölk, och det tycker även min kompis som inte är laktos. Hon tyckte att mjölken inte hade samma eftersmak som vanlig mjölk. Men smaken är som baken.

    Det finns även havremjöl & sojamjölk som du kan använda.

    Lycka till! :)

  • monac 30 juli 2008

    jag använder go greens soyadryck(Y)

  • Fiona 30 juli 2008

    Titta i specialkosthyllan i mataffären så ska du se att det finns allt från brödmix till pasta att välja på där, så det är bara att byta ut allt med gluten i till sådana produkter istället.

  • monac 31 juli 2008

    var det gluten eller laktos fritt?:o

  • monac 31 juli 2008

    både gluten & laktosfritt bröd...

    Bovetebröd med banan

  • misslena 1 augusti 2008

    Som glutenintolerant kan man äta ris, så det kan du alltid servera till din vännina. Det gav jag alltid min vän när hon var hemma hos mig eftersom att det kändes tryggt.
    Det finns glutenfritt bröd, speciellt ett knäckebröd som är jättegott, och som jag faktiskt föredrar framför vanligt knäckebröd.

    Lycka till!:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.