Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Laktosfria recept utan vetemjöl

  • Maithai 22 mars 2010

    Hej!
    Jag ska ha en födelsedagsbrunch om några veckor. Har precis fått veta att en av mina gäster är allergiker och att hon ej tåler laktos samt vetemjöl.
    Jag efterfrågar därför goa brunchrecept som är laktosfria. Hon kan äta rismjöl, sojamjöl och rågmjöl.

    Tack på förhand!

  • busan37 22 mars 2010

    Laktosfritt är ju enkelt bara att byta ut mjölk & liknande mot laktosfritt. Finns massor att välja på, både laktosfri mjölk, grädde, crème fraiche osv. Är hon veteallergiker?
    Jag har lite recept i min kokbok, jag är gluten och laktosintolerant. Istället för vetemjöl i tex sås kan du bara använda maizena redning.

  • amoz 22 mars 2010

    Ja som tur är finns det ju idag så gott som alla mejerivaror i laktosfritt, och det blir ingen skillnad vare sig i smak eller resultat på rätten.
    Den enda gång då jag inte blev nöjd var då jag kokte risgrynsgröt på laktosfri mjölk. Gröten blev tunnare, hur jag än gjorde och dessutom gul i färgen.
    Som tur är så funkar det med "gammeldags mjölk" för min del så nu använder jag den mjölken då jag kokar gröten.
    Det är ännu viktigare med att se till att inte någon vara du ska använda innehåller mjöl för det kan göra mer skada än mjölken. Tyvärr visar det sig att många produkter som man inte skulle tro innehåller mjöl ändå gör det.

  • Maithai 26 mars 2010

    Tack för tipsen!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.