Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lammbakben.. recepttips?

  • Eery 6 februari 2011

    Har ett bakben av lamm. Är det nån som har recepttips? Ska ätas idag med potatiskaka är det tänkt...

  • MatAnders 6 februari 2011

    Jak skulle helsteka i gjutjärns gryta och ha i ca 1 dl kaffe med grädde i grytan och ösa benen med då och då sen får du en sagolik sås av skyn.

  • Eery 6 februari 2011

    Åhh det låter supergott(L) tyvärr så är svärmor lite petig med maten så hon vill inte ha kaffesmaK:'(
    kanske kan ta lite varm choklad istället:D

  • MatAnders 6 februari 2011

    Ha ha hoppas du får till det ändå och smaklig måltid.

  • Cilla71a 6 februari 2011

    Nu har du säkert redan tillagat ditt bakben men jag tänkte berätta hur vi brukar göra så du kanske får ngt tips till nästa gång du ska laga till lamm.

    Tips 1: När vi har bakben av lamm så brukar jag göra små snitt & trycka in lite vitlöksbitar här & var. River citronskal, blandar det med flingsalt, citronsaft, olivolja & rosmarin & gnider in köttet & så in i ugnen i måånga timmar så att det blir mört & trillar samman. Till det brukar vi ha klyftpotatis & eller rotsaker i ugn & tzatsiki + sallad, blir det mkt sky så reder jag den till sås.

    Tips 2: Vi brukar be slaktaren att dela bakbenet i skivor, lägger köttet i en lergryta tillsammans med ovannämda kryddor, finns annars färdig lammkrydda att köpa. Efter halva tiden så brukar jag lägga i potatis & andra goda rotfrukter, blir det mkt sky så brukar jag reda den till en sås.

    Tips 3: Överblivet lamm & potatis, lägg lite lamm & potatis på ett smörgås eller bakplåtspapper, häll över lite krydderier, se tips 1, knyckla ihop till ett pkt & in i ugnen tills det blir varmt.

    Lycka till! {eat}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.