Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Långpannekaka med kokos på

  • katten4 31 mars 2009

    Min son ska ha småstjärnorna i morgon på skolan och jag har lovat baka en långpannekaka till detta. På jobbet bakas det ibland en helt fantastiskt god långpannekaka med sockerkaka i botten, nån gul smet med bland annat smör och socker ovanpå och på allt detta strös kokos.

    Eftersom jag inte vet vad den heter eller vad den kallas kan jag inte söka efter den. Någon som har nåt bra tips på vad det kan vara för kaka?

  • Annafbg 31 mars 2009

    Kan det vara Silviakaka du tänker på?
    Silviakaka
    Den är i alla fall jättegod!
    Mvh
    Anna

  • Forsen 31 mars 2009

    Hm, det låter som min fasters "Solskenskaka" har sökt men finns inte under det namnet här.
    Jag har inte lagt in receptet bland mina andra än men skriver det här så länge, hoppas bara det är rätt kaka! :)
    Värm ugnen till 200°.
    4 ägg och 6dl socker vispas vitt och fluffigt.
    Blanda 6dl vetemjöl med 4tsk bakpulver.
    Tillsätt 3dl 37° vatten och mjölblandningen till äggsmeten, och rör den slät. Grädda kakan i smord, bröad långanna i 20min.
    När kakan nästan är färdiggräddad så gör du glasyren:
    Blanda ihop 100gram smält smör med 1 1/2 dl socker, 2 äggulor och 4msk vaniljsocker.
    (Är långpannan stor kan det behövas 1 1/2 sats glasyr.) Bred ut på varm kaka, strö över rikligt med kokosflingor.
    Lycka till....

  • bjuranna 31 mars 2009

    Gula rutor. Receptet är upplagt av Tina62. (Y) Är nog samma som Forsen just skrev...

  • katten4 2 april 2009

    Tack alla för svaret! Det var denna kaka jag menade! Men jag kan ju aldrig följa ett recept utan måste alltid ändra lite, så jag lade till skalet och saften från en citron (fyllde sedan upp till 3 dl med vatten) och alla ville ha receptet!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.