Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

lasagne med sting

  • frucaos 27 mars 2008

    tidningen matmagasinet hade ett recept på en lasagne som innehöll salami och annat gott -men ingen köttfärs. jag har gått och tappat bort mitt recept och undrar om någon här prenumererar på matmagasinet och kunde leta fram det receptet åt mig. Gissar att det var ett av de sista numrena 2007, och de hade ett helt uppslag med olika lasagne-recept.

    tacksam!

  • enAnnan 27 mars 2008

    Kan det vara denna???

    12 st lasangeplattor
    1 dl riven ost
    3 msk parnesanost gärna nyriven
    1 tsk smör till formen
    Ostsås
    1 msk smör
    2 msk vetemjöl
    7 dl mjölk
    2 st äggulor
    3 dl riven ost t ex västerbotten
    salamiröra
    200 gram squash
    200 gram färska champinjoner
    200 gram salami, gärna vitlöks
    1 msk smör
    0,5 dl finklippta soltorkade tomater
    2 dl mjölk
    1 tsk sambal oelek

    Gör så här
    Sås: Hetta upp smöret i en kastrull,strö över mjöl och späd med mjölken under vispning. Ta kastrullen från värmen och vispa ner äggulorna.
    Tillsätt ost och blanda väl. Sätt ugnen på 225 grader.
    Skär squash,svamp och salami i små bitar.Hetta upp smör i en panna och fräs upp squash,svamp och soltorkade tomater under omrörning.
    Häll i mjölk och sambal oelek. Låt röran puttra på svag värme några minuter tills tomaterna mjuknar. Rör ner salamin.
    Smörj en ugnssäker form. Häll lite sås i formen. Lägg på lasangeplattor och sedan salamiröra. Fortsätt att varva sås,salamiröra och lasangeplattor, avsluta med ostsås.
    Strö över ost och parmesan. Gratinera mitt i ugnen ca 30 min. Låt lasangen "sätta sig" ca 10 min innan den serveras.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.