Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lefsa

  • Kicki8 2 februari 2008

    Hej undrar om någon har recept på lefsa.
    Det är ett bakverk från Norge finns många varianter,
    men det jag är ute efter påminner om mördeg med kanelsmörkräm mellan.
    Finns att köpa på butikern i Norge.:D

  • farmoringer 2 februari 2008

    Vet du vad kanel heter på norska?. Håller på och kollar i min norska kokbok och det fanns många olika sorts "lefse" där. Men jag vet inte vad kanel heter så jag vet inte viken jag ska välja för att ge dig..

  • kattis63 2 februari 2008

    Maggans Lefsa c:a 20 st
    5dl Filmjölk

    1 dl Sirap

    1-2 tsk Salt

    Rågsikt i lagom mängd

    1 tsk Hjorthornssalt

    1 tsk Bikarbonat



    Bakas ut i vetemjöl- och du väljer naturligtvis ekologiska alternativ



    Stekes i stekpanna på 4:an och har du någon annan gradering på just din spis så väljer du det som motsvarar 4:an på Maggans spis.



    Det här hittade jag på eniro. Kanske inte det du menade.

  • Kicki8 2 februari 2008

    Inte riktigt det finns många som påminner om hällakakor tunna.Det är inte den varianten.

    hasr ingen aning vad kanel heter på norsl:D

  • kattis63 2 februari 2008

    Hej igen! Jag letar på Eniro. Och det finns kanel lefsa men inget recept hittils.:o Vad jag kan hitta.

  • tantdrake 2 februari 2008

    Min farmor Anna gjorde de här som påminner om de norska Hardangerläfsorna

    Farmors läfsor
    2½ hg smält smör
    4 kkp fil
    4 kkp strösocker
    1 kkp sirap
    1 dsk bikarbonat (dessertsked = mellan tsk och msk)
    ca 1½ kg vetemjöl

    Blanda till en lagom tjock deg som kavlas i 2 fyrkantiga kakor. Grädda i 200 gr - ska vara ljusa men genomgräddade. Bred på smör, kanel och strösocker på den ena, lägg den andra på. Låt ligga i fuktig köksduk innan kakan skäres i smala fyrkanter - den mjuknar lite då. Går att frysa.

    Smakar ljuvligt....:p

  • Kicki8 2 februari 2008

    Tackar skall prova detta så fort som möjligt(Y)

  • tantdrake 2 februari 2008

    (L) du kommer gilla dem.....jag bakar dem ibland och gör alltid för lite.
    Gör bara som vanligt - ta i mjölet lite i taget så ser du när det är nog okladdigt för att kavla ut :).
    Har nåt recept nånstans på Hardangerläfsor oxå - sätter in det på mina recept när jag hittar det. Det är lite annorlunda men blir samma goda kaka (Y)
    Ha de´!

  • Lairedil 23 augusti 2008

    Enligt mina vänner ska kanel heta kanel men jag vet inte om det är på ny norska eller gammel norskan. Men jag gissar att det är nynorskan. Så det borde alltså heta nått med kanellefsa i kokböckerna.


    Skrivet av Kicki8 den 2 feb 2008

    Inte riktigt det finns många som påminner om hällakakor tunna.Det är inte den varianten.

    hasr ingen aning vad kanel heter på norsl:D

  • jhulia 23 augusti 2008

    Kan informera att kanel heter samma på både norska, svenska och danska (H)

  • 23 augusti 2008

    Oj, läfsa har jag inte ätit sen jag var liten. Det var en granntant som alltid bakade det. Ja, iallafall tyckte jag det. Man fick dom ljumma med smält smör på.
    Nu måste jag prova och baka. Jag hade alldeles glömt bort dom finns. Tack!

  • Bohnke-Oslo 23 augusti 2008

    Hei
    Kanel heter kanel även på norska
    gløm inte å smøra dom halvtjockt och strø kanel på och
    gjärna en tunnt skivad äppelklyfta till
    frys dom gärna in ha till kaffet
    I Norge är det enormt populärt med lefse o smaska på vid typ møte på jobbet

    Bøhnke

  • Philip 9 september 2008

    Hallå,

    Jag fick som barn, när jag var i Lapplan, läfsa med kanel.
    Det var helt enkelt läfsa med mycket smör, Kanel och socker på.
    Sedan rullades den ihop. Det var hur gott som helst.

    Philip

  • markus 9 september 2008

    Smurte Lefser



    Ingredienser
    ca. 15 leiver

    ½ kopp sirup
    ½ kopp sukker
    5 dl kefir eller kulturmelk
    2 ss hornsalt
    Ca. 1 kg hvetemel
    Fremgangsmåte
    Bland sukker, sirup, melk og hornsalt og tilsett mel til deigen er passe fast til å kunne kjevles. Kjevle ut tynne lefser. Stek lefsene på takke middels varme på den ene siden. Legg lefsene under et fuktig klede oppå hverandre etterhvert som de stekes. De skal ligge opå hverandre slik: stekt side mot stekt side. Ustekt side mot ustekt side. Lag en smurning av sukker, smør og kanel og smør dette på den ustekte lefsesiden. Dryss over revet ekte geitost og brett lefsen sammen i tre mot midten. Klipp de smurte lefsene i passe biter. (Y)

  • softis 9 september 2008

    Gå på google skriv oppskrift lefse i sökefeltet(brevid sökfältet står d inställningar gå in där å kryssa i norska då söker den på norska sidor),då ä d bara å välja å vraka vilket recept du vill ha(Y)

  • Ekub 7 februari 2010

    Guu, va gott det lät me kanellefsa :) Har bara ätit lefsa som är som bröd, direkt från pannan med bara smör på och det är himmelskt!!! (L) ska definitivt testas!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.