Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Litervis med mjölk borde användas, men till vad?

  • Jousie 10 oktober 2009

    Fick av en vän flera liter både fettfri, lätt och rödmjölk. Har ni tips på recept på maträtter där det går åt mycket mjölk? Pannkaka och piroger är självklara alternativ, men förutom det?

  • The_mama97mia 10 oktober 2009

    Gör bechamelsås till lasagne eller moussaka.
    Du kan också frysa mjölk.

  • bjuranna 10 oktober 2009

    Baka bullar på en av litrarna.... :)

  • ros 10 oktober 2009

    :)Det går att göra
    Olika pajer att frysa in för kommande behov....
    Omeletter, fläskpannkaka, crêps mm

  • anluk 10 oktober 2009

    Frys den som inte går åt. Går alldeles utmärkt.

  • Jousie 10 oktober 2009

    Lider inte kvalitén eller smaken av det?

  • idea_ 10 oktober 2009

    Skrivet av Jousie den 10 okt 2009

    Lider inte kvalitén eller smaken av det?


    Beror på hur du tinar upp den, långsammt i kylskåp = inga problem, om du låter den tina helt och skakar om lite innan du öppnar (testat detta både hemma och på förskolor, fungerar verkligen). Annars kan du ju lyxa till det och göra hemgjord risgrynsgröt av den fetare mjölken (står standardmjölk i recepten, men det går faktiskt lika bra med mellan mjölk, men magrare än det ger smaklös gröt). Lycka till med mjölken oavsett vilket av råden du fått som du väljer att följa :)

  • Mistys 10 oktober 2009

    Skrivet av Jousie den 10 okt 2009

    Lider inte kvalitén eller smaken av det?


    Fryser ofta mjölk när jag ska ut på resa mm och har mjölk kvar. Har aldrig använt den som dryck igen så där kan jag inte uttala mig men till pannkaka,bak,gröt och annan matlagning funkar den aldeles utmärkt. Tar fram den litern jag behöver på morgonen då pankisarna ska gräddas på kvällen (Y)

  • Babzan 10 oktober 2009

    Stuvade makaroner är ju gott, och nåt som jag i alla fall gör allt för sällan:p

  • Jousie 10 oktober 2009

    Tack för hjälpen! :)

    Jag tror det blir att pröva frysa ner en del men resten hittar nog säkert någon plats i det som lagas ikväll. Tack igen.

  • Pappa-Micke 10 oktober 2009

    Koka upp en rejäl sats risgrynsgröt. (Y)

  • boz1965 10 oktober 2009

    Fettfri mjölk = soppåsen.

    Har aldrig fattat vitsen med fettfri mjölk, då kan man lika gärna dricka vatten, det är både godare och billigare.

  • Ulrika91 10 oktober 2009

    Ugnspannkaka och en superstor sats med lasange som alltid är gott att ha i frysen.

  • Jousie 13 oktober 2009

    Skrivet av Ulrika91 den 10 okt 2009

    Ugnspannkaka och en superstor sats med lasange som alltid är gott att ha i frysen.


    Ja, det var precis vad det blev :p

  • hansdotter 13 oktober 2009

    Mjölkstuvade makaroner? Gratänger?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.