Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Makaronipudding Kungsörnen original

  • dahann 26 oktober 2010

    I slutet på 80-talet hade Kungsörnens paket med Standard Makaroner ett recept på makaronipudding med bacon. Enligt det receptet har jag för mig att man bara skulle koka makaronerna i 3 minuter.

    Alla recep jag hittar nuförtiden står det att man skall koka makaronerna "full" tid. Är det någon som kommer ihåg det gamla receptet?

  • tmt 29 oktober 2010

    Kanske var det frågan om Standard SnabbMakaroner?{dont-know}

  • dahann 29 oktober 2010

    Uhhh, har alltid avskytt snabbmakaroner. Tycker att de bara smakar vatten.

    Nu när jag gör makaronipudding kokar jag standard makaronerna endast i tre minuter annars tycker jag att de tappar för mycket i konsistensen. Kokar verkligen alla andra makaronerna fulltid? Börjar undra om jag fantiserat ihop receptet från början :s

  • Dintan 29 oktober 2010

    Lägg ett mail till Kungsörnen, dom kanske kan hjälpa dig.

  • MosterNettan 30 oktober 2010

    Hej Dahann!
    Jag använder Kungsörnens Idealmakaroner när jag gör min pudding. På paketet jag har hemma nu finns ett recept på Makaronipudding, där står också att man ska koka enligt anvisningarna. Alltså 7-8 minuter.
    Men jag kokar i ca 5-6 minuter, då tycker jag att det blir bästa resultat när man gräddat färdigt i ugnen.
    Sist fick det koka lite för länge (glömde bort) och den färdiga puddingen blev "grötig".

  • dahann 30 oktober 2010

    Nettan
    Jag håller helt med, mina brukar bli kokade i ca 4 minuter. Tycker verkligen det smaka pastagröt om makaronerna kokas i 7 minuter. Ungefär som överkokt ris smakar blaskig risgrynsgröt.

    Susanne
    Har mailat Kungsörnen och väntar med spänning ;-)

  • LEDIVO 30 oktober 2010

    Skrivet av dahann den 30 okt 2010

    Nettan
    Jag håller helt med, mina brukar bli kokade i ca 4 minuter. Tycker verkligen det smaka pastagröt om makaronerna kokas i 7 minuter. Ungefär som överkokt ris smakar blaskig risgrynsgröt.

    Susanne
    Har mailat Kungsörnen och väntar med spänning ;-)


    Så klart vill vi veta vad de svarar om de svarar
    //KAROLO

  • somel1 30 oktober 2010

    Detta var mitt favoritrecept i början på 90 talet. Så pass att jag skrev av receptet ifrån Kungsörnens paket. Här kommer receptet i orginal form.

    4 dl makaroner
    300g korv
    1 gul lök

    äggstanning:
    3 ägg
    6dl mjölk
    salt o peppar

    Skivad ost

    Koka makaronerna i 3 minuter. Stek korv o lök. Blanda ihop allt i en smord form.
    Vispa ihop ägg o mjölk. Krydda o häll över makaronerna. Skiva över osten.
    Grädda ca 40 minuter i 225 grader på nedersta falsen.

    Smaklig måltid!

  • dahann 2 november 2010

    Somel:
    Tack! Precis det jag letade efter :D Enda skillnaden är att jag brukade köra var med bacon istället för korv. Ser att jag brukar använda mycket mindre mjölk nu än vad som var i original receptet men det brukar funka i alla fall.

    Tur att du finns för har fortfarande inte fått något svar från Kungsörnen ;)

  • Orangeblossom 9 november 2010

    Borde fungera bra med rökt skinka också! Det tror jag faktiskt att jag ska testa i veckan. (Y)

  • MosterNettan 9 november 2010

    Jag har provat med rökt skinka, med tärnad bacon, men det som jag gillar bäst är att använda kassler. Lite dyrare blir det kanske.
    Jag tar lika många ägg som dl mjölk. Riven ost.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.