Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

marinad

  • SonjaWikstrom 7 juli 2011

    önskas: ett recept på god marinad till rostbeef/tjälknöl! Hadde en recept sen 1996 (Ica Buffé) innehållande: bl a. öl,enbär, men minns inte hela receptet. Någon som har nått liknande att dela med sig?

  • Kiddo 28 juli 2011

    http://www.hittarecept.se/s/marinad-tjälknöl.html

  • boz1965 28 juli 2011

    Ärligt talat så tycker jag att det är godast att bara gnugga köttet med salt och nymalen svartpeppar.

  • maxxess 29 juli 2011

    Skrivet av boz1965 den 28 jul 2011

    Ärligt talat så tycker jag att det är godast att bara gnugga köttet med salt och nymalen svartpeppar.


    Kan hålla med om det, så gör jag alltid med rostbiff. Om man sedan vill variera smaken vid servering (eller när man kör köttet som pålägg) är lite grillkrydda ett par minuter för servering på varje skiva kalas, speciellt då kryddan Santa Maria American BBQ Spice Chili & Smoky. :-)

  • rostok 29 juli 2011

    Till tjälknöl räcker det inte att bara gnugga in kryddor Då måste man ha en marinad eller lag. Jag brukar koka upp vatten, några nävar salt, lite grovt krossad svartpeppar, några krossade enbär samt ev lite lagerblad. Det är omöjligt att ange exakta mängder då det beror både på hur stor köttbit man har men även på hur stor gryta/skål man använder. Jag lägger i köttet direkt i varm lag, sedan ställer jag det hela så kallt det går, först i rumstemp, om det inte är kallare ute, för då ställer jag det ute. Efter 4-6 timmar i lagen är det hela klart.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.