Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat du längtar efter men aldrig kommer till skott med

  • ThomasP 29 februari 2008

    Blodbröd m vitsås och fläsk och lever i alla former//Thomas

  • farsan 29 februari 2008

    Fläsk, som är knaperstekt, serverat med löksås. MUMS!

  • Kicki8 2 mars 2008

    Gorgonzola fylld oxfilé med rödvinssås(L)
    Har åstakommit det 1 gång(N)

  • Svesse60 2 mars 2008

    Blodpalt! Kanske inte låter så gott, men det är helt otroligt underbart gott! (L)(L)(L) Godare än vanlig Pitepalt.

  • Runan 2 mars 2008

    Jag har ätit surströmming en gång för 40 år sedan. Kommer inte ihåg smaken men jag vet att jag tyckte i alla fall inte illa om det. Jag har frågat människor i min närhet om dom vill smaka på surströmmimg tillsammans med mig. Men Icke sa Nicke. Jag har de senaste åren tänkt köpa en burk alldeles till mig själv men jag kommer ju aldrig till skott.

  • The_mama97mia 2 mars 2008

    Bor du i närheten av mig???? Östergötland??? ?DU är välkommen på en surburk när som!
    *ler*

  • Runan 2 mars 2008

    På den andra sidan Vättern finns jag. :)

  • bernit 2 mars 2008

    Jag både lagar och äter allt i fisk & skaldjursväg, det är kalasmat !!!

    Jag läste att någon längtade efter stekt strömming - detta påminner mej om ett speciellt tillfälle i Norge, när ett sus gick genom stugägarna vid fjordstranden - sillen hade kommit in i fjorden. Man gick ut i alla båtar som fanns och "drev" sillstimmet mot land och där öste man upp sill med spänner - fantastiskt. Vad som sedan hände var att man kolgrillade den färska sillen och åt den tillsammans med kokt potatis och lingon (en del tog nog en sup också). Detta var ett kalas som jag kan läbngta tillbaka till.
    /BÅ (Y)

  • bernit 2 mars 2008

    Skrivet av farsan den 29 feb 2008


    Fläsk, som är knaperstekt, serverat med löksås. MUMS!



    Det knaperstekta fläsket är toppen men tillsammans med "rårakor" och lingon !

  • imse 2 mars 2008

    Skrivet av evaste den 2 mar 2008

    Blodpalt! Kanske inte låter så gott, men det är helt otroligt underbart gott! (L)(L)(L) Godare än vanlig Pitepalt.


    Jaaa, så är det för mig också. :DHar pratat med några ex. - norrbottenstjejer om att vi ska slå till. Men det sitter så långt inne hos oss alla.

  • carissma2 2 mars 2008

    Åhh öländska eller småländska kroppkakor är ju bara sååå gott, men det blir aldrig av att jag gör några nuförtiden, det är ju lite jobb med allt fläsk som ska skäras och potatisen som ska rivas.
    Måste ta mig i kragen och göra kroppisar nån dag :p

  • Fiona 3 mars 2008

    Öländska kroppkakor får jag cravings efter ibland, men lagar inte för att det tar så otroligt lång tid när man som jag då måste riva potatisen för hand... Tur för mig att mamma lovade mig det till nästa gång jag kommer hem :) Två år sedan jag åt det sist nu!
    Annars har jag inga bekymmer så direkt, mannen min äter det som serveras, så det är snarare fantasin som brister.

  • kajsa36 3 mars 2008

    :p jag har aldrig ätit kroppkakor... någon som vill berätta vad det är.. hur man gör och hur man äter det..tror jag vet hur dom ser ut och jag är väldigt nyfiken..(Y)

  • Lotten_J 3 mars 2008

    Jag längtar efter bruna bönor med fläsk samt rotmos och köttkorv. Jag får aldrig äta detta :@ Lite trist att laga enbart till sig själv. Brukar föreslå detta när jag åker och hälsar på min pappa. Där får jag sällskap till allt vad husmanskost heter. För att inte tala om halstrad saltströmming. Åååh vad gott

  • azlan_lena 3 mars 2008

    Efterätt äter vi ALDRIG ! :@

    (L) Skulle inte sitta helt fel med en efterätt som man fick som barn "ÄNGLAMAT"
    Men det liksom kommer inte till sig riktigt när man är som värst sugen .
    Minns bara det var Grädde /Lingonsylt / Skorpor som var fuktade med mjölk .
    Kan det vara att nån har ett recept ?

    Chokladpudding med mycket vispgrädde är ju inte fel att sukta efter(L)

  • The_mama97mia 3 mars 2008

    Skrivet av kajsa35 den 3 mar 2008

    :p jag har aldrig ätit kroppkakor... någon som vill berätta vad det är.. hur man gör och hur man äter det..tror jag vet hur dom ser ut och jag är väldigt nyfiken..(Y)


    Jag tror att du kan hitta detta i färskvarudisk i affären, ser ju ut som runda potatiskakor, ofta vakuum packade. Det ärju inget mot äkta vara, men om man är nyfis är det väl inte fel att testa.
    Precis som med min älskade palt så är det potatiskakor med fläsk inuti (skillnad ligger i kornmjöl vs vetemjöl) o det som är gemensamt tror jag är att det är gott att äta upstekt med lingonsylt oen klick salt kallt smör. Dryck till - iskall mjölk.
    Testa om du hittar i kyldisken ngn gång. Tror Lithells gör kroppkakor. Men det finns nog andra märken. Tänker bara att det är schysst att prova om man gillar det ö h t innan man lagar det, vilket är lite omständligt....

  • Fiona 4 mars 2008

    Vill sätta en stor fet VARNING för kroppkakorna i butikerna! Är man nyfiken på kroppkakor ska man INTE testa dem!
    De smakar inte i närheten av vad de ska, o konsistensen är som att tugga gummi!
    Till kajsa35
    Det finns många olika recept beroende på var ifrån den som gör kroppkakorna kommer. Småländska är gjorda på kokt potatis, medans öländska på rå potatis t.ex.
    Det är även skilnad på huruvida man steker fläsket eller inte, vilket kanske låter som en liten skillnad men som gör väldigt mycket på slutresultatet.
    Jag är uppvuxen med öländska kroppkakor där fläsket INTE steks, utan enbart blandas med löken(även den rå) och kryddorna. Eftersom det är dem jag är van vid tycker jag inte de andra är särskilt goda, men det är mycket en smaksak.

  • carissma2 4 mars 2008

    Skrivet av Fiona den 4 mar 2008

    Vill sätta en stor fet VARNING för kroppkakorna i butikerna! Är man nyfiken på kroppkakor ska man INTE testa dem!
    De smakar inte i närheten av vad de ska, o konsistensen är som att tugga gummi!
    Till kajsa35
    Det finns många olika recept beroende på var ifrån den som gör kroppkakorna kommer. Småländska är gjorda på kokt potatis, medans öländska på rå potatis t.ex.
    Det är även skilnad på huruvida man steker fläsket eller inte, vilket kanske låter som en liten skillnad men som gör väldigt mycket på slutresultatet.
    Jag är uppvuxen med öländska kroppkakor där fläsket INTE steks, utan enbart blandas med löken(även den rå) och kryddorna. Eftersom det är dem jag är van vid tycker jag inte de andra är särskilt goda, men det är mycket en smaksak.


    Håller med dig Fiona att det INTE är någon idé att köpa färdiga kroppkakor i affärerna, det som sagt inte att jämföras med hemlagade.
    Jag är även jag uppvuxen med öländska kroppkakor, men såvitt jag vet så innehåller dom BÅDE råriven potatis och lite kokt. Min farmor sa alltid 85 % rå och 15 %kokt, har även läst detta i många recept. Rått fläsk SKA det dock vara i dom äkta kroppkakorna från Öland!!
    Som du säger Fiona så är det stor skillnad på smaken beroende på om fläsket är rått och får koka eller om det steks först.
    Jaja gott är det iallafall, måste se till att göra kroppisar snart!!! Mvh Suss

  • farmoringer 4 mars 2008

    Skrivet av Lotten_J den 3 mar 2008

    Jag längtar efter bruna bönor med fläsk samt rotmos och köttkorv. Jag får aldrig äta detta :@ Lite trist att laga enbart till sig själv. Brukar föreslå detta när jag åker och hälsar på min pappa. Där får jag sällskap till allt vad husmanskost heter. För att inte tala om halstrad saltströmming. Åååh vad gott



    Bruna bönor kommer jag till skott med varje höst ungefär. När gubben far iväg och jagar, äter jag allt som jag längtar efter, som han inte äter. Kålpudding , rotmos mm. Men saltströmming äter han så det får jag..(Y)

  • hansdotter 4 mars 2008

    Jag längtar efter revbensspjäll, men det är nåt jag aldrig gjort... Mamma gör det till jul och det slutar med att jag bara mumsar revbenssjäll med äppelmos hela julaftonskväll(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.