Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat för alla

  • lissu 25 november 2007

    Jag är ny på matklubben men dristar mig ändå att våga göra ett inlägg. (H)

    Jag har under många år samlat recept av olika slag, lagar dock inte så mycket mat nu för tiden. Men min önskelista beträffande nytillskott har ändrat utseende med åren. Nu letar jag efter recept på mat för alla - dvs även för dem som har allergier av något slag. I min umgängeskrets finns människor med allergier/överkänsligheter mot gluten, laktos, mjölk och ägg. Dessutom tillkommer jag själv, som är VBG-opererad (viktminskning) och har mina bekymmer :).

    Jag skulle uppskatta tips om hur man gör vanlig mat lämplig för alla att äta, som t ex detta: Ett tips som jag fick för några år sedan och som jag använt ofta - när man bakar mjuka kakor och inte kan använda ägg - använd 1,5 tsk fiberhusk uppvispat i 1,5 dl varmt vatten för att ersätta 2 ägg.

    Hälsningar
    Lissu

  • 25 november 2007

    kan ge dig ett recept nu som passar till juletiden:

    * Pepparkakor utan ägg mjöl och mjölk (ca 75 port)
    200 g mjölkfritt margarin
    2 tsk malen kanel
    1 tsk malda nejlikor
    2 tsk malen ingefära
    ½ tsk kardemumma kärnor
    2 dl socker
    1 dl sirap
    ½ dl pofiber
    1 tsk bikarbonat
    7 dl mjölmix, utan mjölk och glutenfri
    Lägg matfettet i en bunke och blanda ner kryddorna. Koka upp socker med sirapen och häll det sedan direkt i bunken med kryddor och matfett. Rör om ordentligt och låt sedan smeten kallna. Blanda samman pofiber, bikarbonat och mjölmixen och ha ner nästan allt i den kalla smeten (spar lite av mjölblandning till utbakningen). Arbeta ihop det till en slät och smidig deg. Nu ska degen vila över natten. När det sen är dags att baka så arbetar du degen smidig på mjölat bakbord (med mjölblandningen då sparade). Kavla sedan ut degen med plastfilm mellan degen och kaveln. Ta sen ut figurer och lägg på bakpappersklädd plåt och grädda i 200 grader ca 6 minuter.


    jag skriver lite tips till din sida:)

  • lissu 25 november 2007

    Perfekt! Tack!

    /Lissu

  • evaldo 25 november 2007

    Pannkakor utan tillsatt vanlig mjölk.
    125 g mjöl
    1 nypa salt
    2 ägg
    2,5 dl Alpro Sojadryck Kalcium

    30 g smält Rapunzel solrosmargarin ca 60 g Rapunzel solrosmargarin till stekning av pannkakorna. Sikta mjölet och saltet i en stor skål. Gör en liten fördjupning i mitten som du knäcker äggen i. Vispa allt väl. Häll försiktigt i hälften av sojadrycken och tillsätt det smälta margarinet. Blanda i resten av sojadrycken och låt sedan smeten stå i 20 minuter innan gräddning av pannkakorna.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.