Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat som matchar snus sorter

  • Pappa-Micke 8 oktober 2009

    Jag läste nägonstans för länge sedan hur en kock tillagade mat som smakade eller matchade efter snus sorter. Är det någon som har provat att göra något liknande eller vet mera info om detta?
    Te x. Röda lacket har en lakrits smak och likaså maträtten. eller General som har en kraftig citrus smak eller Ettan som har en ren tobakssmak.

  • jojjekock 10 oktober 2009

    Till general skulle man tex. kunna göra en chokladtryffel med earl grey te, då den är smaksatt med bergamott, samma smak som i general.

    //johan

  • Pappa-Micke 10 oktober 2009

    Det här var ju väldigt intressant. Jag måste prova det. På något sätt känns det redan som om chokladtryffel och earl grey te kysser varandra.
    Väldigt tack för tipset.

  • emilgunnarsson 14 oktober 2009

    Nej, jag är ledsen, har inte hört talas om något recept som smakar snus?!
    Isånafall så är det något fel på dagens människor om dom t.o.m gör mat som är cancerframkallande.
    :o
    / mvh Linnéa Grundstedt. :)

  • boz1965 14 oktober 2009

    Fytusan vad ÄCKLIGT! (N)
    Och menar jag inte enbart snus, utan tobak överlag.

  • maria_wijk 14 oktober 2009

    Det Pappa-Micke far efter är väl inte mat som smakar snus utan mat som passar till snus eller missförstod jag helt fel? Det är väl inget kostigare med en sån fråga än vilket vin som passar till viss typ av mat?

  • Pappa-Micke 14 oktober 2009

    Exakt. Det ska så klart inte smaka snus. Maten ska ha dom ingredienser som är typiska för just ett speciellt snus. te x. lakrits, whiskey, bergamott, pepparmint, enbär och så vidare. Jag vet att jag läste någongång att en kock bara för att testa tillagade mat som var snarlika med aromerna eller som matchade aromerna.
    Om jag vill att det ska smaka snus så köper jag väl mig en snusdosa,

  • Pappa-Micke 17 oktober 2009

    Jag hittade det jag läst. Här är länken.

    http://annesfood.blogspot.com/2008/04/swedish-snus.html

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.