Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat Tinas stekta tortillabröd

  • Gul13 4 september 2009

    Helsingborgs Tina på tv, hon gjorde en gång någon fyllning med potatis, bredde fyllningen på mjuka tortillabröd och så stekte hon de lätt på stekjärn. Skar i trekanter, serverade som tillbehör till en köttbit.

    Nu har jag såklart slarvat bort receptet men jag hoppas någon här sitter och lurar på receptet kanske.

  • catlover 4 september 2009

    Hej. Har du kollat på Tv 4 hemsida, där finns hon med med sina recept (recept.nu)?

  • grill 4 september 2009

    Rådjursytterfilé med kantarelltortilla
    Ingredienser
    Beräknat för 4 portioner
    800 g rådjursytterfilé
    20 skiva(or) bacon
    0,5 dl grovhackad färsk salvia
    0,5 dl grovhackad färsk timjan
    smör och olja
    2 st gula lökar
    4 klyfta(or) vitlök
    några kvistar timjan
    några kvistar salvia
    Sås:
    3 dl rött vin
    2 dl vatten
    1 msk flytande kantarellbuljong eller viltbuljong
    2 st lagerblad
    0,5 msk maizena utrört i kallt vatten
    salt och peppar
    socker
    1 msk smör
    Tortilla:
    0,5 kg potatis, skalad rå
    smör och olja till stekning
    3 st ägg
    100 g fryst spenat
    1 klyfta(or) vitlök
    1 msk smör
    3 dl kantareller
    salt, peppar och socker





    Gör så här:
    Kött:
    Sätt ugnen på 120 grader. Putsa köttet fritt från senor, salta och peppra. Dela rådjursytterfilén i två delar. Lägg ut en plastfilm på arbetsbänken. Lägg 10 baconskivor omlott på plastfilmen. Bred ut hälften av de grovhackade örterna över baconskivorna. Lägg på en rådjursytterfilé, salta och peppra och rulla ihop allt till en rulle med hjälp av plastfilmen. Gör likadant med den andra filén.

    Skala löken och vitlöken och skär dem i mindre bitar. Bryn köttet med baconsömmen neråt på medelvärme tillsammans med löken och vitlöken i smör och olja. Tillsätt även några kvistar timjan och salvia.

    Ta upp köttet och lägg det på en plåt. Låt löken, vitlöken och örterna ligga kvar i pannan. Baka köttet färdigt i ugnen tills innertemperaturen är 55 grader. Detta tar ca 30 - 35 min. Ta ut köttet och låt det vila.




    Sås:
    Häll vinet, vattnet, buljongen och lagerbladen i stekpannan där löken, vitlöken och örterna ligger kvar. Vispa i botten med en visp. Låt koka ner tills ca 4 dl återstår. Sila ner såsen i en kastrull. Red av med maizena utblandad i lite vatten.

    Smaksätt med salt, peppar, eventuellt lite socker och en kula smör.




    Tortilla:
    Skiva potatisen och bryn den i smör och olja. Lägg över den på en tallrik. Vispa äggen och smaksätt med salt och peppar.

    Tina spenaten och värm den i en kastrull. Tillsätt smöret och salta, peppra och sockra. Sätt vitlöksklyftan på en gaffel och rör om med den i spenaten. Bryn kantarellerna.

    Häll olja i en stekpanna och lägg i de brynta kantarellerna, potatisen och spenaten. Häll på äggsmeten. Låt tortillan få färg, och vänd den sedan med hjälp av ett lock och bryn även andra sidan.

  • Okänd 4 september 2009

    Wow!

  • Gul13 5 september 2009

    Skrivet av grill den 4 sep 2009

    Rådjursytterfilé med kantarelltortilla
    Ingredienser
    Beräknat för 4 portioner
    800 g rådjursytterfilé
    20 skiva(or) bacon
    0,5 dl grovhackad färsk salvia
    0,5 dl grovhackad färsk timjan
    smör och olja
    2 st gula lökar
    4 klyfta(or) vitlök
    några kvistar timjan
    några kvistar salvia
    Sås:
    3 dl rött vin
    2 dl vatten
    1 msk flytande kantarellbuljong eller viltbuljong
    2 st lagerblad
    0,5 msk maizena utrört i kallt vatten
    salt och peppar
    socker
    1 msk smör
    Tortilla:
    0,5 kg potatis, skalad rå
    smör och olja till stekning
    3 st ägg
    100 g fryst spenat
    1 klyfta(or) vitlök
    1 msk smör
    3 dl kantareller
    salt, peppar och socker





    Gör så här:
    Kött:
    Sätt ugnen på 120 grader. Putsa köttet fritt från senor, salta och peppra. Dela rådjursytterfilén i två delar. Lägg ut en plastfilm på arbetsbänken. Lägg 10 baconskivor omlott på plastfilmen. Bred ut hälften av de grovhackade örterna över baconskivorna. Lägg på en rådjursytterfilé, salta och peppra och rulla ihop allt till en rulle med hjälp av plastfilmen. Gör likadant med den andra filén.

    Skala löken och vitlöken och skär dem i mindre bitar. Bryn köttet med baconsömmen neråt på medelvärme tillsammans med löken och vitlöken i smör och olja. Tillsätt även några kvistar timjan och salvia.

    Ta upp köttet och lägg det på en plåt. Låt löken, vitlöken och örterna ligga kvar i pannan. Baka köttet färdigt i ugnen tills innertemperaturen är 55 grader. Detta tar ca 30 - 35 min. Ta ut köttet och låt det vila.




    Sås:
    Häll vinet, vattnet, buljongen och lagerbladen i stekpannan där löken, vitlöken och örterna ligger kvar. Vispa i botten med en visp. Låt koka ner tills ca 4 dl återstår. Sila ner såsen i en kastrull. Red av med maizena utblandad i lite vatten.

    Smaksätt med salt, peppar, eventuellt lite socker och en kula smör.




    Tortilla:
    Skiva potatisen och bryn den i smör och olja. Lägg över den på en tallrik. Vispa äggen och smaksätt med salt och peppar.

    Tina spenaten och värm den i en kastrull. Tillsätt smöret och salta, peppra och sockra. Sätt vitlöksklyftan på en gaffel och rör om med den i spenaten. Bryn kantarellerna.

    Häll olja i en stekpanna och lägg i de brynta kantarellerna, potatisen och spenaten. Häll på äggsmeten. Låt tortillan få färg, och vänd den sedan med hjälp av ett lock och bryn även andra sidan.






    Ooooo kära värld. Den som ändå hade ett rådjur i frysen ... (L) Tack för denna.

    Jag ska kolla in recept.nu. Tack för tipset. Jag tycker bara den sidan är så dryg och hitta på.

  • Gul13 22 april 2010

    Nu har jag letat så jag håller på att bli tokig.
    Tråden är gammal jag vet men jag hittar inte receptet. Varken hemma eller på recept.nu så jag puffar liv i denna tråden igen i hopp om att någon har receptet.

  • The_mama97mia 22 april 2010

    http://svenska.yle.fi/matochfritid/matartikel.php?id=1927

    kan det vara detta?

  • Gul13 23 april 2010

    Skrivet av mama97mia den 22 apr 2010

    http://svenska.yle.fi/matochfritid/matartikel.php?id=1927

    kan det vara detta?


    Tusen tack för hjälpen. {dance}
    Jag tror du har hittat det. Även om jag inte mindes palsternackan (vi talar om flera år tillbaka i tiden) så måste det vara otroligt nära i allafall.
    Tack än en gång.

  • siggemums 23 april 2010

    Jo, jag minns den och visst var det palsternacka i den. Jag testade den då och hela familjen tyckte att den var god.

  • Gul13 23 april 2010

    Skrivet av siggemums den 23 apr 2010

    Jo, jag minns den och visst var det palsternacka i den. Jag testade den då och hela familjen tyckte att den var god.


    Eller så tog jag inte med palsternackan när jag gjorde det.
    Men jag håller med: De var verkligen oväntat goda.

  • frucaos 23 april 2010

    Är det någon som tänker lägga upp receptet här på MK?

  • jimboz 23 april 2010

    Lättast måst väl ändå att gå in på hennes blogg eller maila...Har du tur så får ni ögonkontakt och blir bästa vänner man vet aldrig..

  • siggemums 23 april 2010

    Jag testade att lägga in det för jag vill gärna ha det i min kokbok. Vi får se om det blir godkänt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.