Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mellanmål till barn 10-11 år

  • Cheyenne69 27 januari 2009

    Skulle vilja ha tips på mellanmål som barn i 10-11 års åldern kan göra själva om de skulle vara ensamma hemma.

    Eller om ni vet busenkla mellanmålrecept som föräldrarna kan göra och barnen kan värma i micro.

    Jag har redan recept på pizzabullar. :D

  • The_mama97mia 27 januari 2009

    ja du, jag har samma dilemma... min flicka är 11 år o gillar att göra mackor i mackgrillen.
    Annars kan jag ha färdiga pizzabitar (hemgjord) i kylen.
    Annat bra mellis är pannkakor, tunna, på en trave.
    Eller tunnbrödsrullar.
    Frukt tar hon själv ibland.
    Det är värre med sonen som är 8, snart 9, han är inte lika villig att göra så mkt själv.

  • Disen 27 januari 2009

    Dessa kan man göra och frysa ner. Fast man får tänka på att ta bort aluminiumformen innan den sätts i micron.
    Barnens minipajer med korv

  • safir74 27 januari 2009

    Smoothies är perfekt till mellis och nyttigt. Enkelt att göra. Finns en hel del recept här på MK.

  • segerwitch 27 januari 2009

    (L)Dom här pirogerna, gjorde jag jämt till mina barn när de var små, sen blev det till barnbarnen,
    jag brukar styckfrysa dem, sen är det bara att plocka ut så många man vill ha och tina/ värma i micron.(Y)

    Mexikanska Piroger(Empanadas)


    Det går bra att ta bort ingredienser eller lägga till.

  • ikah 28 januari 2009

    Här finns lite recept:)
    http://www.martha.fi/files/pdf-filer/lattsomenplatt_broschyr_web.pdf

  • monac 28 januari 2009

    lenajeanette´s "ta med piroger"...de är faktiskt lika goda kalla t.o.m.
    Dessutom roliga att baka...degen är super smidig och lätt arbetad.
    Det är min varmaste rekomendation.:D
    p.s. gjorde en gång en "pizza" fyllning med skinka,pesto och tomat. formade dem som små calzone. De blev riktigt uppskattat av barnen!

  • Lilljeppe 28 januari 2009

    Här är ett recept som passar barns magar(Y)
    Minipizzor

  • Disen 28 januari 2009

    Smoothies är bra. Sen finns ju alltid kräm, nypon eller blåbärssoppa med skorpor, fruktsallad eller pannkakor som dom kan värma.. :D

  • anluk 28 januari 2009

    Fil och flingor, macka med varm choklad, pizzabullar som man har i frysen (bara att värma i mikron). Det är vad mina tjejer brukar ta till mellanmål.

  • Daliaflicka 28 januari 2009

    Något som barnen väldigt enkelt och säkert kan göra själva, eftersom det inte ingår någon ugns - eller spisanvänding, är att blanda lika delar keso och kesella eller naturell yoghurt och tillsätta t.ex. skivad banan, russin eller hackade nötter, ev ringla lite honung eller sirap över. Enkelt, mättande, nyttigt och gott.

  • ingegerdb 28 januari 2009

    Du kan ju steka pannkakor eller plättar som enkelt kan värmas i micron dagen efter.
    Pannkakor kan ju till och med ätas kalla dagen efter.

  • Linlock 28 januari 2009

    O, vad bra med mellis tips! Jag har 60 hungriga mellisbarn varje dag och ont om tid.. Jag jobbar i skolkök alltså...:D Vi brukar köra korv med bröd ibland det är mycket uppskattat!(Y) Annars blir det mest smörgås, fil och kräm och pannkakor ibland. Fruktsallad är ett tips men tyvärr tar det lite lång tid att göra till så många...

  • Disen 28 januari 2009

    Här kommer ett tips till.:D
    Korvscones med ost och lök

  • XYZ 28 januari 2009

    Brukar försöka peta i lite extra mjölkprodukter till tjejerna som inte dricker mjölk längre- hemgjord ostkaka på keso, saffranspannkaka, risgrynspudding, mannagrynskaka och när det krisar: köpt kall risgrynsgröt direkt ur "plastkorven" med sylt. Annars långpannepizza, bara att micra en bit. Piroger har också varit populärt.

  • LEDIVO 28 januari 2009

    Här kommer ett recept du kan använda dig av.
    Skär rullen i lagom stora portions-skivor och frys. Barnen sedan ta fram och tina i mikro.
    Färspannkakerulle

  • The_mama97mia 28 januari 2009

    Tack för många bra tips... XYZ - jag hade tänkt skriva in tips om risgrynsgröten - köper på LIDL en "korv" kostar typ 11 kronor o det är enkelt men kladdigt, barnen kan ta själva o värma lite i mikron, med lite socker o kanel på.... o lite mjölk i tallriken. Det är "Tomtegröt" här. GÅr till frukost, melis, ibland lättare kvällsmat med....

  • lollilotta 28 januari 2009

    Gott mellanmål är att ha en trave våfflor (om går fort att göra. kvällen innan eller så)
    Sedan ha sylt och keso hemma. Barnen kan då själv kleta på sylt och keso och rulla ihop till små rullar. (Om dom nu gillar keso vill säga)

    Annars försöka att dom kan dricka en god frukt"drink" med goda frukter och bär som man kan göra på morgonen eller kvällen innan. Till det lite grövre bröd och gott pålägg och goda grönsaker.

  • Cheyenne69 31 januari 2009

    Tack för alla tips! :):D

  • LaJefa 31 januari 2009

    Dessa läckra små pizzor görs på smördeg. Dem är även goda att äta kalla.
    Mini snack pizza

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.