Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Messmör! Hur gör jag det?

  • Aztacanazta 31 maj 2011

    Jag vill så gärna göra eget messmör! Det gjorde min mormor när jag var barn. Kommer bara ihåg att vasslan efter ystningen skulle kokas...lääänge. Tips om hur man gör sedan?
    :)

  • Ruffhaxan 1 juni 2011

    Hittade detta på nätet
    Messmör och mesost
    Häll som sagt inte bort vasslan. Det är den man gör messmör och mesost av. Den får dock inte vara syrad. Koka vasslan i en stor järngryta under omrörning tills det mesta vattnet kokat bort. Det är ett drygt jobb som tar lång tid och det blir inte särskilt mycket mese. Man kan sitta bredvid spisen och läsa en bok samtidigt som man rör. Ju högre värme man har desto brunare blir mesen. Den ska ha samma konsistens som slät, lite lös gröt när man tar av den från värmen och ställer på kylning. Om man inte vill ha kristaller i messmöret måste den stå i antingen total stillhet eller ständig omrörning under kylningen. Man kan ju välja vilket man har tid med.

  • Aztacanazta 1 juni 2011

    :) Åh, tack! Ungefär så kommer jag ihåg det. Men jag har även för mig att mormor brukade ha i grädde? Vad menas med syrad? Jag har oxå kollat runt på nätet men inte hittat nåt speciellt...ska prova igen.
    Stort tack för ditt svar iaf =)

  • kuusiniemi 8 juli 2011

    Skrivet av Aztacanazta den 31 maj 2011

    Jag vill så gärna göra eget messmör! Det gjorde min mormor när jag var barn. Kommer bara ihåg att vasslan efter ystningen skulle kokas...lääänge. Tips om hur man gör sedan?
    :)


    Ett tips för att få mild mese är att efter du har tagit av ostmassan och strax innan vasslan kokar upp så samlas det nåt som ser ut som ost rester vi kallar det (chesmus) i Jämtland vet inte hur det svavas. Det ser ut som ost partiklar som grupperar sig i vasslan. Detta skall tas upp med en finmaskig sil och förvaras i lämplig behållare.
    Därefter kokar man vasslan tills det börjar få sin slutgiltiga färg.(Många timmar) Häll mot slutet av kokningen tillbaka denna ostliknande massa och fortsätt att röra.

    När det bildas spår efter sleven du rör om med eller när det börjar sprätta så att du bränner dig så är mesen klar.

    Om man vill få lite gräddigare smak så kan man innan det kokat färdigt tillsätta färsk mjölk eller grädde.

    Vill du göra hårdare mese så koka lite längre eller låt den rinna av i ett Filter eller lakan.

    Vi brukar mixa mesen i matberedare för att få bättre konsistens.

    Ost och Mese ska tillverkas på så färsk mjölk som det bara är möjligt.

    Stengärde Getgård Mejeri

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.