Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mexikansk salsa

  • koddemannen 18 september 2009

    Var i Mexiko för några år sedan. Deras matkultur är helt fantastisk. Fastnade för deras speciella salsa som serverades nästan överallt som förrätt tillsammans med tunna tortillachips. Salsa är inte som den vi har här hemma utan skiljer sig i smak.

    Vad jag minns så var det mycket lök i den sen var det något grönt som gav den där speciella smaken som jag inte kan klura ut vad det var. Kanske persilja men jag vet inte.

    Har inte hittat någon salsa här i Sverige som smakar liknande och har inte hittat något recept på det

  • gimmiahug 18 september 2009

    Hej!

    Det där gröna du snackar om måste väl nästan ha varit koriander? Om du kan dra dej till minnes vad mer som var i går det säkert att hitta ett recept; tomater kanske?

    I ett TV-program häromveckan gjorde just en mexikanare salsa och då var det bara tomater, lök och koriander, samt olivolja och citronsaft - den var mycket finhackad och han menade på att han använder den till "allt!! Kan det vara den?

  • babbs 18 september 2009

    Salsa fresca roja
    3 dl finhackat tomatkött (ta bort kärnorna först)
    1 dl finhackad schalottenlök
    ½ dl finhackad koriander
    1-4 st finhackad spansk peppar (beroende på vilken styrka man vill ha
    1-2 pressade vitlöksklyftor
    Saften av 1 st lime
    1 tsk balsamvinäger
    Salt, svartpeppar

    Blanda krydda, smaka. Kör ett par varv med mixerstaven om du vill ha det mera finfördelat.
    För att få den röda salsan att stå sig lite längre kan man koka den i omkring 10 min, tillsätt lite grönsaksbuljong om det blir för tjockt. Står sig i kylen 8 - 10 dagar.

    Fick det här receptet av en svensk kille som hade en mexikansk krog tillsammans med sin svåger i Cancun, Mexico.

  • maria_wijk 24 september 2009

    Skrivet av babbs den 18 sep 2009

    Salsa fresca roja
    3 dl finhackat tomatkött (ta bort kärnorna först)
    1 dl finhackad schalottenlök
    ½ dl finhackad koriander
    1-4 st finhackad spansk peppar (beroende på vilken styrka man vill ha
    1-2 pressade vitlöksklyftor
    Saften av 1 st lime
    1 tsk balsamvinäger
    Salt, svartpeppar

    Blanda krydda, smaka. Kör ett par varv med mixerstaven om du vill ha det mera finfördelat.
    För att få den röda salsan att stå sig lite längre kan man koka den i omkring 10 min, tillsätt lite grönsaksbuljong om det blir för tjockt. Står sig i kylen 8 - 10 dagar.

    Fick det här receptet av en svensk kille som hade en mexikansk krog tillsammans med sin svåger i Cancun, Mexico.


    Precis den typ av recept jag sökte men så en följdfråga. Finns det något sätt att tillaga denna typ av salsa så den lämpar sig för långtidslagring?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.