Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Middag 10 pers förberett

  • Sanfor 2 augusti 2009

    Jag har tagit på mig att laga middag till ca 10 pers som jag inte känner och inte vet vad de har för preferenser, men vad jag vet inga veggosar eller allergier

    Kraven är att det skall vara mättande och riktig MIDDAG, samtidigt som det skall vara rimligt billigt, men inte någon "tomatkrossgryta" om ni fattar vad jag menar :p, utan gärna en aning festligt.

    Eftersom det är en kurs som jag också kommer vara deltagare i, vill jag att det skall gå att förbereda dagen innan och kylas ner för att ev. värmas inför servering.

    Det är ett vanligt kök och vanlig frys, men maten lagas alltså på plats.

    Tar tacksamt emot idéer.
    Är van hobbymatlagare.

  • zudette 2 augusti 2009

    Laga en riktigt god Chili con carne! Den är alltid som godast dagen efter. Till detta en fräsch sallad och ett gott, färskt bröd. Tomatkross eller inte - Chili brukar uppskattas av de allra flesta!

  • Sanfor 2 augusti 2009

    Till lunch dagen efter kommer det vara korv stroganoff, så det blir rätt lika. Borde ha skrivit det, men tack för tipset ändå! (Y)

  • LEDIVO 2 augusti 2009

    Den här funkar kanon göra dagen innan och gör du den på kycklingfilé blir den relativt billig också. Eftersom du har grönsaker i grytan behöver det heller inte blir "extra-kostnad" för det.
    För de som ev inte ätit thai-mat tidigare blir det en ny smakupplevelse.
    Thaigryta med kyckling eller biff och gröncurry

  • AnneNi 2 augusti 2009

    * Gulaschgryta och något gott hembakt bröd är väldigt gott och rejält. Lite sallad till om man vill det.
    * Kalops med kokt potatis grönsaker och rödbetor, bara att göra grytan och skala potatisar och sätta på allt en stund innan servering.
    * Bakad potatis med stekt fläskfilé (eller annat kött) , sallad och tzatsiki
    * Thaikycklinggryta med ris och sallad

    Berätta gärna vad du beslutar dig för!

    Lycka till!

  • anluk 2 augusti 2009

    Här kommer några förslag från mig.













  • The_mama97mia 2 augusti 2009

    Mer tips på kyckling här. Kycklingrätter är både billiga, mättande o ofta lätta att förbereda. Den jag föreslår här är godast med typ klyftpotatis till, enkelt med borstad färskpotatis lite olja o salt i ugnen. Lycka till vad du än väljer.

    Herrgårdskyckling á la Husse

  • Okänd 2 augusti 2009

    Vilket underbart tillfälle att göra en slottsstek!
    En riktigt stor en.
    Av rostbiffen.
    Med den såsen man får på köpet liksom.
    Ångkokt snövit potatis.
    Smörkokta morötter i stavar.
    Lingon, saltgurka och svart vinbärsgelé.
    Kan bara bli en succé!

  • The_mama97mia 2 augusti 2009

    Åh jan -gunnar... du får mig att tänka på Portersteken med... finns det ngt godare?
    Länkar inte - men sök på porterstek så finner du recept här på MK, såsen är så god så man kan dricka den. Serveras gärna med kokt potatis..... Mkt potatis att suga upp den gooooooooda såsen med.

  • ros 2 augusti 2009

    :)Hej!
    Här kommer det några förslag:
    Fläskfilégryta à la Nettan
    Fläskytterfilégryta
    Ädelostgratinerad kycklingfilé
    Kycklinggryta på mitt sätt

    Lycka till!

  • Sanfor 2 augusti 2009

    Tack för alla idéer, det har gett mig en jättebra grund för att fundera vidare!! (L)
    Kom gärna med ännu mer förslag!
    Jag återkommer självklart med vad det blev!

  • Okänd 2 augusti 2009

    Skrivet av mama97mia den 2 aug 2009

    Åh jan -gunnar... du får mig att tänka på Portersteken med... finns det ngt godare?
    Länkar inte - men sök på porterstek så finner du recept här på MK, såsen är så god så man kan dricka den. Serveras gärna med kokt potatis..... Mkt potatis att suga upp den gooooooooda såsen med.


    Jag vet, precis!
    Behöver inte ens leta.
    Vill bara du skall veta.
    Slottsstek, Hergårdsstek eller Porterstek,
    är något av min specialitet!

  • Sanfor 4 augusti 2009

    Nu har det kokat (hihi) ner till ett antal förslag:

    * Någon slags stek, ev porterstek med kokt potatis, pressad gurka och vinbärsgelé och en grönsallad.
    * Köttfärslimpa med potatis och lingonsylt och grönsallad
    * Currykyckling med kokosmjölk och en massa grönsaker, serveras med ris
    * Baconinlindade kycklingfiléer fyllda med soltorkade tomater och fetaost med ris

    Ved det definitivt blir bestämmer jag nog när jag är i affären :)

  • Gul13 5 augusti 2009

    (Y) Men vilken toppentråd. Precis vad jag behövde till nästa helg när min syster kommer med sin familj. Tack för alla tips. Sanfor: Förlåt att jag "stjäl" din tråd helt ohämmat. Den var perfekt.
    Har du bestämt vad det blir? Själv har jag två eller rentav tre middagar att planera. :-)

  • Sanfor 6 augusti 2009

    Nu har jag bestämt mig.

    Det blir köttfärslimpa med viltsmak, kokt potatis, gräddsås (ev svamp/kantarellsås, beror på om det hittas några i skogen..) pressgurka och rönnbärsgelé med grönsallad.

    Potatisen skalas dagen innan, och läggs i kallt vatten i kylen över natten, gurkan görs dagen innan, likaså salladsvinegrätten. På morgonen görs köttfärssmeten och gräddsåsen, samt skär upp grönsaker som förvaras för sig i påsar.

    Sedan ca en halvtimme innan det skall serveras är det bara att "baka ut" köttfärslimpan och sätta i ugnen och byta ut vattnent till potatisarna och koka. Precis innan värms såsen samt blandas salladen.

    Tack för alla tipsen!!

    Och fortsätta gärna att kapa denna tråden, skapade ju den just för att jag inte hittade någon som handlade om just förberedda middagar för många personer. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.