Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Middag dagen före julafton!

  • Mistys 19 december 2010

    Skulle vilja ha tips på "Uppesittarkvällsmiddag"
    Sen min syster och svåger separerade brukar han alltid komma och äta middag med oss dagen innan julafton samt ge barnen julklappar. Det ska inte vara julmat utan mer festmat. Förr om åren har vi bjudit på ex Grönpepparfilé, Oxfilé provencale, Lisas falska fläskfilè Laxgryta med vitt vin, Himmelska grytan. Fläskfilépirog mm.mm

    Nu behöver jag er hjälp att hitta årets middag. Det får INTE innehålla vitlök och svamp.

    Det ska också gå relativt snabbt att laga till då man ju jobbar på dagen. Därför har fläskfilé, lax och oxfilé förr varit huvudingrediens då det är relativt snabblagat. Att ha dessa huvudingredienser i år också är inga problem.

    Tacksam för era bästa festmiddags förslag (L) Tack!

  • siggemums 19 december 2010

    Igår körde jag en gammal favorit i repris. Vet inte om den är tillräckligt festlig för tillfället men den är god och snabblagad.
    10 port.
    1 kg lövbiff
    2 purjolökar
    4 dl vispgrädde
    2 tsk salt
    ½tsk svartpeppar
    4 msk tomatpure

    Strimla lövbiff och purjolök.Blanda grädde med tomatpure och kryddor. Blanda allt i en form. grädda i 225g ca 30 min. Rör om någon gång. Servera med ris och sallad.

  • Veranne 30 november 2013

    Varför inte laxpasta? Man kokar t ex tagliatelle som vanligt och när den är klar vänder man ner tärnad rökt lax och en aning finhackad lök eller gräslök, pepprar och (om det behövs) saltar och låter det värmas igenom. Man kan gärna också vända i späda spenatblad. Snabbare får man leta efter och väldigt gott är det.

  • rosatalo 2 december 2013

    Brukar min kusin som har födelsedag denna dag, samma som vår drottnng, få bjuda på, men i år tänker hon fira efter julhelgen, så det blir nog risgröt med skinkmacka.

  • DoctorWho 2 december 2013

    Detta går jättebra att göra på skivad fläskfilé. MYCKET gott. Det enda som tar lite tid är att steka köttet, annars är det snabblagat.
    Dragonkotletter

  • Glitterfia 2 december 2013

    Vi brukar också ha gäster på uppesittarkvällen med middagsbjudning varje år.
    Det här funkar alltid :)

    Inbakad kassler

  • AngieH 3 december 2013

    Vi funderar på att satsa på lite gott plock på uppesittarkvällen.
    Lite renköttspiroger, knäcke med gubbröra, små grönkålspajer osv. Inte helt bestämt allt med, men lite klassiskt nordiska smaker fast i lite upphottade varianter. Tror det kan bli riktigt bra!

    angiehults.blogspot.com

  • Anderstam 3 december 2013

    Jag har en liten egen idé som är stående kvällen före Julafton.
    Det brukar då vara bara Gumman och jag.
    Men det borde fungera även med gäster.
    Vi säger adjö till hösten med Kräftor och Västerbottenpaj.

  • AngieH 3 december 2013

    Skrivet av Anderstam den 3 dec 2013

    Jag har en liten egen idé som är stående kvällen före Julafton.
    Det brukar då vara bara Gumman och jag.
    Men det borde fungera även med gäster.
    Vi säger adjö till hösten med Kräftor och Västerbottenpaj.


    Haha! Vi äter alltid det på lucia! Kul att vi inte är de enda som smaskar kräftor i december!

  • SDMaya 15 december 2013

    Vi ska ha helstekt kyckling, rödkål, gräddsås och kokt potatis och smörkokta morötter... önskemål från gästerna :) Till dessert en triffel.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.