Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Min sambo är ingen fiskälskare

  • annlouise1983 9 januari 2012

    jag älskar fisk i alla dess former men min kära kille äter på sin höjd fiskpinnar men max en gång varannan månad {angry-annoyed} Han har bara helt plötsligt bara bestämmt sig för att allt nyttigt inte är gott så som fisk och grönsaker.
    Jag behöver hjälp på olika resept eller tips..
    HJÄÄÄÄÄLP!!!!
    :'(

  • The_mama97mia 9 januari 2012

    MIna barn är inte så tokiga i fisk heller, men lax på planka, Millans fisk och hemgjorda fish&chips brukar gå ner.
    Här på MK finns flera varianter på Lax på planka, samt fish&chips.

  • The_mama97mia 9 januari 2012

    Millans fisk

    detta är också mitt populäraste recept

  • The_mama97mia 9 januari 2012

    Ett annat tips är att smördegsinbaka fisk, nu kanske det inte är så nyttigt då, men tänker att det kan vara ett sätt att få ngn att gilla det. Både lax och torsk går fint att baka in.

  • jas65 9 januari 2012

    Hej,

    Gör en gösfile satu mayor med en smörsås till med tärnade rödbetor.

    Mvh

    Höfta på fisk eller fisksoppor och fräscha tillbehör till.

    Anders

  • husmusen88 9 januari 2012

    Pizzafisk kan gå hem hos barn och fiskkinkiga, mest för att det inte smakar fisk direkt.

    Stek fisk i en stekpanna, slå över passerade tomater och låt puttra en stund, Krydda med salt, peppar, oregano och vitlök. Lägg i lite champinjoner. Blir det för mycket tomatsmak så ha i lite grädde.
    Strö massor av ost på toppen så det smälter innan servering.

  • husmusen88 9 januari 2012

    Annars kan jag hålla med om att fisk i allmänhet inte är särskilt gott.

  • husmusen88 9 januari 2012

    Annars kan jag hålla med om att fisk i allmänhet inte är särskilt gott.

  • The_mama97mia 9 januari 2012

    Au contraire! Jag älskar fisk själv!

    Jag tänkte på en sak - ofta när man inte gillar ngn rätt/mat så kan det bero på att man inte gillar konsistensen, det behöver ju inte vara smaken.
    Många fiskrätter smakar ju inte så utpräglat av fisk och hav.
    Dessutom brukar mina ungar vara lite kinikiga med om man blandar hej vilt o servera gratänger (vilket jag gillar!) utan vill gärna se saker var för sig liksom.

    NU är det ju en vuxen sambo TS menar, men jag ville ändå förklara hur jag tänkte när jag gav mina tips ovan. Konsistens - en riktigt knaprig friterad fiskfilé är ju mumma, eller en smördegsinbakad laxbit - det frasiga utanpåverket och det smakliga inuti...

  • Mistys 9 januari 2012

    Västkustgratäng

    Detta recept har jag gjort i många år ...fast vi föredrar lax istället. När min jobbarkompis gnällde över sitt barn som inte åt fisk fick hon detta recept och testade. Nu vill pojken alltid ha detta på sin födelsedag...så kan det gå;)
    Pressad potatis till...mycket sås......mums vad gott!

  • mssalmonella 9 januari 2012

    Alla gillar väl gratänger, går att göra nyttigt, finns massor med goda fisksoppor. Varför inte göra egna fiskpinnar? variera med olika såser och mos till.

  • arsenalfan88 9 januari 2012

    Har exakt samma problem. Det är ingen idé att tvinga i karln fisk utan jag försöker istället se till att laga potatis till oss båda och utgå från samma sås. Medan min lax tillreds i ugnen brukar jag micra några färdiga köttbullar han kan hålla till godo med. Jag brukar även kunna göra pitabröd med grönsak och tonfiksfyllning, till honom brukar jag endast byta ut tonfisken mot antingen kebab eller brynt köttfärs som fått lite extra krydda, beroende på vad som finns hemma i kylskåpet. Mitt tips är att göra en maträtt fast med två olika huvudingredienser.

  • MyRoundabout 10 januari 2012

    Jag har också samma problem! Vi brukar kompromissa så att när jag verkligen vill ha fisk får han antingen tvinga i sig det eller göra nåt annat till sig själv. Jag ställer mig inte och gör två maträtter, utan då får han faktiskt laga själv. Ikväll har jag t.ex. tänkt göra sushi, så karln har köpt en förpackning blodpudding. Funkar fint!
    Men jag måste erkänna att det är sällan vi köper fisk numera, det är liksom inte lika roligt att göra mat bara åt sig själv...

  • Marksten 10 januari 2012

    jag älskar fisk i alla dess former men min kära kille äter på sin höjd fiskpinnar men max en gång varannan månad Han har bara helt plötsligt bara bestämmt sig för att allt nyttigt inte är gott så som fisk och grönsaker.
    Jag behöver hjälp på olika resept eller tips..
    HJÄÄÄÄÄLP

    Konstigt att han äter fiskpinnar? Det är ju mald fisk med panering.
    Då skulle han äta liknande rätter. Typ Havets Wallenbergare osv.

    Mal ner fisk och panera den!

    Själv hatade jag fisk när jag i skolan och en bra tid efter. Men så köpar man färsk fisk.... då förandras livet.

  • husmusen88 10 januari 2012

    Skrivet av mssalmonella den 9 jan 2012

    Alla gillar väl gratänger, går att göra nyttigt, finns massor med goda fisksoppor. Varför inte göra egna fiskpinnar? variera med olika såser och mos till.



    Gratänger är ju det äckligaste i fiskväg som finns, just den där kladdiga röran är hemsk. Då är det lättare att äta om ingredienserna är uppdelade faktiskt.

  • petrissa 10 januari 2012

    Det här receptet är jättegott! Såsen är smakrik med sweet chili och vitlök och kanske gör att det inte smakar så mycket fisk... Sambon min gillar förvisso fisk, men är inte jätteförtjust i lax men han tyckte om denna rätt. Dock är det ju grädde i så är ju kanske inte kalorisnålt direkt ur den synpunkten, men den går ju säkert att göra "lättare".
    Lax i krämig sweetchilisås

  • mep 11 januari 2012

    Prova matklubbens recept: LAXKOTLETTER MED LINGON.
    Vi älskar fisk i alla former, därför testade jag det i dag. Ingen kunde säja att det var lax, kycklingfilé trodde någon. Det var en god smak av timjan, viltfond och lingon.
    Lycka till.

  • StoltMammatillsju 26 februari 2012

    Hihi, lite sent kanske men jag har ett recept bland mina..
    Ungarna hemma älskar detta och är inte alls förtjusta i fisk :D
    Kanske kan va något för din sambo ;)
    Ha det gott..

  • eva23 26 februari 2012

    Om man gillar curry så har jag ett recept på en god fiskgryta....
    Ingvars torskgryta

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.