Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mjukbröd från Madeira

  • margitkallgren 22 februari 2009

    Har någon ett recept på matbrödet på Madeira, som man brukar få till det jättegoda grillspettet? Tacksam för svar.
    Margit Källgren

  • irrevirre 22 februari 2009

    Hejsan,
    Du menar säkert Bolo de caco, sötpotatisbröd som bakats över öppen eld och som serveras varma med vitlökssmör. Det är obeskrivligt gott! Jag skall försöka lägga in ett recept .... ja, det blir försvenskat i vanlig ugn förstås.

  • margitkallgren 22 februari 2009

    Tack snälla IrreVirre för ditt snabba svar! Jag ser fram mot receptet. Förstår att du också varit på Madeira och njutit av deras härliga grillkvällar. Hälsn Margit

  • irrevirre 22 februari 2009

    Mmmmm det har jag gjort många gånger:-)
    Jag tänker testa detta recept innan jag lägger in det på riktigt. Såååå här kommer en översättning av mig. Så om du vill ta risken att försöka innan mig så håll till godo. Som sagt, lite experimentaktigt är det. Om du hinner innan mig meddela hur det gick snälla!!

    Bolo Do Caco
    Ingredienser:
    Knappt 8 1/2 dl vetemjöl
    2 teskedar torrjäst
    1 tesked salt
    Knappt 2 1/2 dl ... gradigt vatten (vad det nu skall vara för gradantal till torrjäst)
    100 gram kokt och mosad sötpotatis

    Gör först en liten snabb-surdeg:
    Lös upp jästen i lite lite av vattnet så det blir en tjock pasta. Rör i lite av mjölet så det blir tjockare.
    Fortsätt tillsätta små mängder mjöl så det blir drygt 1 dl deg.
    Täck över den lilla pastan och låt stå 1 1/2 timma.

    Rör ner surdegen i resten av vattnet och tillsätt övriga ingredienser.
    Knåda degen ordentligt för hand eller i maskin.
    Täck ordentligt med dubbla bakhandukar och låt jäsa i 1 1/2 timma till dubbel storlek.
    Forma flata cirklar (ca 2 cm tjocka)
    Täck och låt jäsa 45 minuter.

    Traditionellt bakas bröden på flata granitsten som hettas upp över öppen eld.Men vi får grädda i ugn. Jag tänker försöka med 225 grader ca 15 min.

  • margitkallgren 23 februari 2009

    Hej igen IrreVirre! Du var mig en snabb en. Kanske du hinner prova ditt recept före mig för jag har en del annat just nu. Men tack så mycket!!!! Margit
    PS Har du ptovat mina Prickiga Drömmar än? DS

  • irrevirre 23 februari 2009

    Nej, men de verkar goda. Jag älskar småkakor:-D
    Jag har sparat receptet nu.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.