Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mushed peas

  • Mistys 15 augusti 2009

    När vi var i London nyss åt vi green mushed peas som tillbehör ( grönsak) till många rätter. Sååå gott.Tydligen en Irländsk rätt egentligen. När jag pratade om detta på jobbet påstod flera att detta funnits att köpa i " korvar" i svenska butiker tidigare men försvunnit ur sortiment. har letat efter recept på nätet men utan resultat. Finns det någon här på MK som vet hur man gör?
    Testade med torra gröna ärtor som jag lade i blöt och kokade men det blev inte rätt. Tror man ska använda frysta gröna ärtor kanske men vad mer ??

  • boz1965 15 augusti 2009

    Här har du ett par länkar:

    http://www.recipezaar.com/Mashed-Peas-23898
    http://oldfashionedcooking.com/vegetables/peas/mashed-peas.php
    http://www.foodandwine.com/recipes/chicken-breasts-with-potatoes-and-mashed-peas

    Vel bekomme, som våra grannar på andra sidan sundet säger. :D

  • Okänd 15 augusti 2009

    Det finns massor med recept på grön ärtpuré, här är ett av dem!

    http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=388457

    Skulle tro att det passar bra till den här maträtten!

  • Mistys 15 augusti 2009

    Tack alla som försökt men tyvärr stämmer inget av dessa. Ett var bara mixade ärtor, ett skulle gratineras i ugn och ett innehöll saffran och skulle serveras i soppskål. Närmast var nog icas som skulle mixas och blandas med creme fraiche. Får nog testa mig fram med gröna ärtor, kanske grädde och salt och peppar . ev koka med lök också som när man gör ärtsoppa. Tack igen

  • gimmiahug 15 augusti 2009

    Hej!

    Om du googlar Mushy peas recipe kommer det upp hur många recept som helst! Vissa recept använder frysta ärter och andra torkade märgärter, kan det vara dem du är ute efter kanske? Alternativt kan du ju alltid maila något av ställena ni åt på och be om recept (säjer jag som är beredd att gå hur långt som helst i jakten på de perfekta recepten!).

  • Annafbg 15 augusti 2009

    Hej!
    Här är Nigella Lawsons recept:

    Nigella's Mushy Peas (4)
    Category: Peas & Mangetout
    Country: England

    --------------------------------------------------------------------------------

    Ingredients...
    1 head garlic
    800g frozen petit pois
    100g butter
    4 tbsps creme fraiche or double cream.

    --------------------------------------------------------------------------------

    Instructions...

    Seperate the garlic cloves but do not peel them. Put into a saucepan of cold water, bring to the boil, add salt and then boil for 10 minutes. Remove the garlic cloves with a slotted spoon, then push them out of their skins back into the water and return to the boil.

    Add the peas and cook for about 5 minutes. Drain , then tip into the bowl of a food processor. Add the butter and process. Add the cream and process again. Reheat and season when ready to eat.

    Any left over can be used for pea soup, or make a pea guacomole.

    Kanske kan det vara något?

  • Mistys 15 augusti 2009

    Tack tack, nu börjar det närma sig. Detta ska jag absolut pröva. Låter som om det stämmer med min minnesbild av rätten. tack för besväret!

  • Erajscha 15 augusti 2009

    Man kan också köpa maushy peas på burk från The English Shop som finns i sthlm och Göteborg (samt på nätet).

  • Okänd 15 augusti 2009

    Engelsmännen har en massa konstigheter för sig i köket, green mushed peas, plumpudding, Yorkshirepudding, toad in the hole, cock-a-leekei med flera.
    Jacked potatos är ytterligare ett bevis på den Engelska kokkonstens misslyckanden!

  • gimmiahug 15 augusti 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 15 aug 2009

    Engelsmännen har en massa konstigheter för sig i köket, green mushed peas, plumpudding, Yorkshirepudding, toad in the hole, cock-a-leekei med flera.
    Jacked potatos är ytterligare ett bevis på den Engelska kokkonstens misslyckanden!


    Men Yorkshire pudding är ju helt fenomenalt! Har du provat nån gång?

  • Mistys 15 augusti 2009

    Ja och mushy peas är mycket godare än det låter. Smakmässigt inte helt olika ärtsoppa. Så man ska inte dömma ut allt. Varför inte plocka det bästa från olika länder :)

  • Erajscha 15 augusti 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 15 aug 2009

    Engelsmännen har en massa konstigheter för sig i köket, green mushed peas, plumpudding, Yorkshirepudding, toad in the hole, cock-a-leekei med flera.
    Jacked potatos är ytterligare ett bevis på den Engelska kokkonstens misslyckanden!


    Yorkshirepuds är smaskens till söndagssteken, mushy peas till fish and chips och bakad potatis passar till massor av saker ju :-)

  • EmmaEr 12 augusti 2010

    Skrivet av Annafbg den 15 aug 2009

    Hej!
    Här är Nigella Lawsons recept:

    Nigella's Mushy Peas (4)
    Category: Peas & Mangetout
    Country: England

    --------------------------------------------------------------------------------

    Ingredients...
    1 head garlic
    800g frozen petit pois
    100g butter
    4 tbsps creme fraiche or double cream.

    --------------------------------------------------------------------------------

    Instructions...

    Seperate the garlic cloves but do not peel them. Put into a saucepan of cold water, bring to the boil, add salt and then boil for 10 minutes. Remove the garlic cloves with a slotted spoon, then push them out of their skins back into the water and return to the boil.

    Add the peas and cook for about 5 minutes. Drain , then tip into the bowl of a food processor. Add the butter and process. Add the cream and process again. Reheat and season when ready to eat.

    Any left over can be used for pea soup, or make a pea guacomole.

    Kanske kan det vara något?





    Det här blev supergott till Fish and Chips... Mums! :D

  • The_mama97mia 12 augusti 2010

    Lustigt, engelsmännen äter ärtor till allt, här tycker jag det är hemskt sällan. Jag kanske köper en påse om året (frusna)....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.