Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Något gott till grillat? Är trött på grönsallad!

  • Kathy 13 augusti 2009

    :)
    Ska ha en snabbt bestämd liten bjudning imorgonkväll.
    Har något ett recept på något gott till grillat kött istället för vanlig tråkig grönsallad.
    Jag har tänkt att ha rostade potatis från ugnen och grilla kotlett- och karrékött.

  • bakamonkeyprincess 13 augusti 2009

    Vi brukar ha goda röror, till exempel tzatziki.
    Sen kan man alltid slänga upp paprika, lök, morötter och potatis på grillen :)

  • Kathy 13 augusti 2009

    Grillad paprika och lök är ju gott. Penslar man dom då med lite olja eller någon annan kryddblandning?

    Jag har bestämt att för enkelheten skull (vi blir 9 pers) så ska jag rosta potatis i ugnen med olivolja och rosmarin , så potatis- och köttvalet är klart.

    Tzatziki är också lite utjatat här hos oss. Nåon som har något annat förslag?

  • ros 13 augusti 2009

    :)Hej!
    Här är några förslag
    Busgod bönsallad
    Grekisk bön- och potatissallad

  • Eery 13 augusti 2009

    Testa nån av dom här(L)

    Pico de Gallo

    Gubbens bönsalsa

  • Glitterfia 13 augusti 2009

    Grilla majskolv och stora fyllda chaminjoner.

    Fyllda champinjoner
    Gröp ur chaminjonhattarna lite och finhacka inkromet.
    Blanda inkromet i en skål med
    riven västerbottenost,
    finhackade soltorkade tomater
    finhackade svarta oliver.
    salt och citronpeppar rör om och fyll chaminjonerna.
    Lägg på grillen.
    Superbt gott.

  • kes 13 augusti 2009

    hej
    rör i hop lite olivolja cream fraiche och feta ost ganera med basilikablad krydda med svartpepper ev.lite salt

  • The_mama97mia 13 augusti 2009

    Tomatsalsa (heter tomatgott i mina recept), finns flera varianter på det här på MK, känns mer som sås än som sallad. O sen ett gott kryddsmör. Nåt som är smaskens är också små foliepaket med kanske tomat o fetaost o krydda. Osten smälter ner o det doftar ljuvligt.
    Ledsen, jag är för lat för att länka till recepten, men det finns många varianter som sagt.

  • The_mama97mia 13 augusti 2009

    När jag grillar grönsaker, gäller både squash o aubergine, saltar jag ur dom först, kan pensla med lite olja före grillning. Paprika o lök m.m. kan med fördel grillas på spett, pensla med lite olja o krydda med salt.

  • Mistys 13 augusti 2009

    Enkel tomat och lök sallad.
    Skiva tomater, hacka röd lök.
    Varva i en stor form med låga kanter peppra och salta mellan varven. Rör ihop lika delar olja , balsamvinäger. häll över. Låt stå i kyl minst en timme. Ös över dressingen då och då så att det tar smak ordentligt. Egentligen som godast dagen efter men ser då lite tråkig ut utav den bruna balsam vinägern. Jätte gott till grillat .

  • Kathy 13 augusti 2009

    Tack, här var lite att välja på. Tomatsalsa måste jag nog prova.

  • marielotta 13 augusti 2009

    Båda är jättegoda, men ska jag välja väljer jag bulgursalladen.
    Quinoasallad med bönor
    Bulgursallad

    Annars kan du ju ha pastasallad till.
    Jag köpte pasta i olika färger...(alltså spenat mm)
    rödlök, ruccola, körsbärstomater, kidneyböner, gurka, minimajs...du kan ju variera i all oändlighet.
    Blandade 3 msk olivolja, 1 msk balsamvinäger kryddade med basilika, italienska kryddor, salt.
    Familjen var ganska nöjd. Den ena gillade inte rödlök, den andra inte bönorna, men det var lätt att plocka bort.
    Jag och maken var helnöjda.

  • popik 14 augusti 2009

    När jag var på en lunchresturang för ett tag sedan så hade de på salladsbordet sweet chilisås med skivad banan i, väldigt annorlunda men väldigt gott.

  • mikaelaholmlund 14 augusti 2009

    Jag skulle verkligen rekommendera det som någon har nämnt ovan, fyllda champinjoner.
    Jag brukar göra det väldigt lätt för mig då, bara gröpa ur foten. Sedan blanda ihop tex lite fetaost och matyoghurt och lite salt peppar och citron. Annars går det lika bra med någon smaksatt philadelphiaost och lite matyoghurt, smaksätt även där med salt peppar och citron.

    En god sås till är gjord på paprika och cashewnötter. Ar lite annorlunda men fantastisk till grillat!
    Cashewnötter (osaltade) 200 g
    Olivolja 2 msk
    Paprika (röd) 4 styck
    Vitlök 1 klyfta
    (Sambal oelekpasta)
    Citron efter smak
    Salt

  • Ankis76 14 augusti 2009

    En god sås som alla brukar gilla,
    Creme fraiche
    Mango chutney, det ska vara mycket
    Curry
    Salt och Peppar

    Bara att röra ihop, supergott till grillat.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.