Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nigella's Pepparkaksfyllning till Kalkon?

  • zarischka 20 december 2007

    Jag är så sur på mig själv - jag har slarvat bort tidningen med receptet på Nigellas kalkonstuffing! :@
    Det är från en Elle Mat & Vin - så om någon har det eller prenumererar på tidningen och kan kolla så blir jag jätteglad!! :)
    (L)

  • farmoringer 20 december 2007

    Jag tittade inte på programmet men jag vet att www.ingelstakalkon .se har lite stuffing

  • zarischka 20 december 2007

    Tack, då ska jag kika där. :)

    Fast detta receptet stod alltså i en tidning och säkert i Nigella's bok (någon av dem), så det var inte på TV. :)

  • ThomasP 20 december 2007

    Jag hittade den här på Nigellas recept på BBC Food

    Ingredients
    For the turkey
    4-5kg/9-11¼lb turkey
    6 litres/10 pints 11fl oz water
    125g/4¼oz packet table salt
    3 tbsp black peppercorns
    1 cinnamon stick
    1 tbsp caraway seeds
    4 cloves
    2 tbsp allspice berries
    4 star anise
    2 tbsp white mustard seeds
    200g/7oz caster sugar
    2 onions, quartered
    1 x 6cm/3in piece of ginger, cut into 6 slices
    1 orange, quartered
    4 tbsp maple syrup
    4 tbsp clear honey
    handful fresh parsley, optional (only if you've got some parsley hanging around)
    For the basting glaze
    75g/2¾oz butter
    3 tablespoons maple syrup



    Method
    1. For the turkey, place the water into your largest cooking pot or bucket/plastic bin and add all the turkey ingredients, stirring to dissolve the salt, sugar, syrup and honey. (Squeeze the juice of the orange quarters into the brine before you chuck the pieces in.)
    2. Untie and remove any string or trussing attached to the turkey, shake it free and add it to the liquid. Add more water if the turkey is not completely submerged. Keep the mixture in a cold place, even outside overnight or for up to a day or two before you cook it, remembering to take it out of its liquid (and wiping it dry with kitchen-towel) a good 40 or 50 minutes before it has to go into the oven. Turkeys - indeed this is the case for all meat - should be at room temperature before being put in the preheated oven. If you're at all concerned - the cold water in the brine will really chill this bird - then just cook the turkey for longer than its actual weight requires.
    3. For the basting glaze, place the butter and syrup into a saucepan and cook over a low heat, while stirring, until the ingredients have melted and combined.
    4. Brush the turkey with the glaze before roasting, and baste periodically through out the turkey roasting time.
    5. Preheat the oven to 220C/425F/Gas 7. Cook the turkey for half an hour at this relatively high temperature, then turn the oven down to 180C/350F/Gas 4 and continue cooking, turning the oven back up to 220C/425F/Gas 7 for the last quarter of an hour or so if you want to give a final, browning boost to the skin. For a 4-5kg turkey, allow two-and-a-half to three hours in total. But remember that ovens vary enormously, so just check by piercing the flesh between leg and body with a small sharp knife: when the juices run clear, the turkey's cooked.
    6. Just as it's crucial to let the turkey come to room temperature before it goes in to the oven, so it's important to let it stand out of the oven for a good 20 minutes before you actually carve it.

    Mvh Thomas

  • zarischka 21 december 2007

    Tack för hjälpen - den engelska hittade jag med, men jag är så himla dålig på att omvandla deras mått.
    Dock hittade jag tidningen just när jag stängt av datorn igår, så det är ingen fara på taket. Ska lägga in receptet med, om någon annan vill ha det. :)

    Tack igen för all hjälp!

  • evaldo 21 december 2007

    Jag hittade detta om det kan vara till någon hjälp.:D

    HELSTEKT KALKON Á LA INGELSTA
    (beräkna 24 timmar i normal rumstemperatur för upptinning av en hel kalkon)
    1 färsk el. fryst Ingelsta Kalkon
    Beräkna ca 30 minuter / kg kalkon.
    1 citron ca. 3 tsk salt
    ca 2 tsk mald vit - el. svartpeppar
    Några droppar soja
    Smält smör till pensling

    Fyllning: Till braspannan: (ugnsfast form)
    1 påse katrinplommon Lök och morötter
    1 knippe persilja 5 torkade enbär
    5 klyftade äpplen Vatten

    Tina kalkonen bara så mycket att den går att hantera. Dela citronen och stoppa ena halvan i ”halsgropen” så att citronen fyller ut det tomma skinnet uppe vid halsen. Fäst eventuellt med steknål.
    Stoppa fyllningen i kalkonen och bind ihop lårbenen.
    Gnid in kalkonen med den andra halvan citron.

    Blanda smöret med kryddor och soja och pensla kalkonen runt om.
    Stek kalkonen i 225 grader så att den blir brun runt om. Häll på vatten och sänk temperaturen till 175 grader. Stek vidare med först ryggen uppåt och sedan sidorna.

    Ös då och då. Vänd bröstet uppåt den sista halvtimmen.
    Beräkna 30 minuters stektid per kilo kalkon.
    Hit kan kalkonen förberedas. Sila skyn och låt kalkonen kallna.
    Tranchera kalkonen och lägg upp på ugnssäkert fat.

    Vid serveringstillfället värms kalkonen under folie. Ta bort folien de sista minuterna, pensla eventuellt med smält smör och sätt ugnen på grill.
    Koka upp skyn till såsen och red av med idealvetemjöl.
    Låt koka några minuter och tillsätt grädde och eventuelltspad från katrinplommon. Krydda med salt och peppar och smaka till sist av såsen med portvin eller portvinsgelé.

    Servera kalkonen med kokt potatis eller klyftpotatis, sås, rödkål, brysselkål, katrinplommon och kokta äppelhalvor med en klick portvinsgelé i.
    I stället för kokta grönsaker kan man servera en sallad gjord på strimlad grönkål, blandad med små äppelbitar och rårörda lingon.

    Tips på stuffing hittar du här nedan.
    Apelsin-kastanjstuffing
    225 gr osötad kastanjepuré
    1 finhackad gul lök
    saft och skal av 1 apelsin
    75 gr vitt färskt bröd ( ca 2 skivor)
    ½ dl klippt persilja
    1 ägg
    1 tsk rosmarin
    salt och nymald svartpeppar
    Koka upp kastanjepurén med apelsinsaft och skal. Fräs löken mjuk i olja.
    Blanda ihop alla ingredienserna väl.
    fyll ut halshålet på kalkonen eller grädda stuffing vid sidan om i eldfast form
    200 grader ca. 30 minuter.
    Couscousstuffing
    175 gr. couscous gryn
    50 gr. hackad mandel
    1 hackad gul lök
    1 hackad röd paprika
    50 gr. russin
    25 gr. smör
    1 tsk krossad kummin
    1 msk hackad perslija
    1 msk citronsaft
    salt & peppar
    Koka couscousgrynen enligt recept på förpackningen. Rosta mandeln i het stekpanna och blanda ner i couscous-
    grynen tillsammans med övriga ingredienser.
    Smaka av och fyll halshålet alt. grädda stuffingen i separat form.

    Ingelstastuffing
    1 st. kalkonlever
    1 finhackad gul lök
    1 pressad vitlökskyfta
    50 gr hackade valnötter
    1 tsk timjan
    1 hackad tomat
    75 gr vitt färskt bröd
    1 äggula
    25 gr smör
    salt & peppar
    Fräs lök, lever och vitlök i smöret, tillsätt övriga ingredienser.
    Lyft bröstskinnet från köttet och peta in 2/3 av stuffingen.
    1/3 används till att fylla igen halshålet med.

    Irländskkalkonstuffing
    2 dl smulat vitt bröd
    2 dl calvados
    1 msk salt
    1 tsk salt
    2 hackade gula lökar
    3 hackade äpplen
    2 dl hackade färska örtkryddor
    Blanda samman samtliga ingredienser och fyll kalkonen.

  • MammaModesty 21 december 2007

    Jag har Elles tidning där Nigella gör kalkon...


    så här står det:

    Pepparkaksfyllning
    8-12 personer
    tid: timme och 10 minuter

    250gr gul lök
    1 äpple (skalat)
    25gr smör
    ½tsk olja
    2-3 pkt bacon (hackad)
    ½ apelsin (finrivet skal)
    225gr pepparkakor (smulade)
    1 ägg
    1 krm nymalen svartpeppar


    Hacka lök och äpple fint och stek i varm stekpanna med smör och olja i ca 10-15 minuter. Tillsätt hackade baconet och stek ett par minuter. Tillsätt apelsinskalet.
    Ta stekpannan från plattan och låt svalna. Blanda i pepparkakssmulorna tillsätt ägg och peppar fyll kalkonen med blandningen och bind i hop dess ben med snöre.


    hoppas det var detta recept du ville ha... och lycka till o ha en god jul!

  • MammaModesty 21 december 2007

    ser nu att du hittat tidningen..... känns ju fånigt att inte läsa noga... :o

    ha en god jul iaf....

  • zarischka 21 december 2007

    Tacxk så jättemycket för all hjälp - så snällt av er!
    Nu har jag receptet - det ligger även i min profil om någon mer vill ha det - det är samma som MammaModesty skrev ovan också.
    Tack igen - nu ska jag laga kalkon! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.