Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nybliven diabetiker + GP op och laktosint

  • Jilliii 13 februari 2012

    Hej!

    Fick just reda på att en äldre släkting nu har fått diagnosen diabetes. Hon är av den gamla stammen att det är en fika eftter maten - eller vid besök eller liknande. Gärna några kakor till kaffet med andra ord- och just det att det är en så gammal vana kan vara svår att bryta...

    Hon erkänner själv att hon har en riktig söttand och lider verkligen av sötsug. Misstänker starkt att nu när vissa saker är "förbjudna" blir extra åtråvärda...

    Till saken är att hon gjort en gastric bypass och är laktosintolerant om det har något med något att göra...

    Det jag funderar på nu- då jag inte har någon koll alls på diabetes, är vad man kan göra... Vad ska man tänka på när man bakar diabetesvänligt, hur är det med typ honung och frukt och sådant?

    Jag ska givetvis läsa runt lite överallt- men ALLA tips är välkomna!

  • Nusse 13 februari 2012

    Oj, diabetes efter en GBP..är inte det rätt ovanligt?

    Nå, åter till din fråga. Det finns en hel massa recept här på matklubben som är superbra. Bl a en chokladkaka med sockerfria polkagrisar i. Mums av bara den! Fast som diabetiker ska man väl vara måttlig med sånt.
    Sen är väl honung inte så speciellt bra och bär är bättre än frukt! Vindruvor, ananas och annan söt frukt är inte alls bra.

    Kolla en sida som heter Diabetes IFokus.
    Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.