Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyttigare Pajskal

  • mrismo 9 januari 2008

    Hej

    Någon som har ett bra recpet på nyttigare pajskal till en lite större paj, brukar göra pajskal till denna form med ca ,5 dl vetemjöl

  • evaldo 9 januari 2008

    Nyttigare pajskal

    75 g Smör
    1,5 dl Grahamsmjöl
    1,5 dl Vetemjöl
    2,5 msk Kesella gourmet
    3 msk vatten
    0,4 tsk salt

    Knåda ihop till en boll - sen ner i pajformen och in i ugnen på 225 grader i 10 minuter.
    Glöm inte att göra lite hål i botten med en gaffel så den inte reser sig.

  • sofiah 6 mars 2008

    http://www.matklubben.se/recept/pajdeg_lite_laettare_extra_stor_17046.html

    Lika gott som vanligt pajskal, men denna paj är lite större och lite nyttigare:)

  • Gunn57 7 mars 2008

    Nyttigare Pajdeg
    150 g kesella lätt
    2 dl dinkelmjöl
    1 msk vatten
    1 tsk flytande smör till formen

    Vila kallt minst 30 minuter
    Nagga degen förgrädda ca 10 min(Y)

  • GodareMat 7 mars 2008

    Jag har en variant med havregryn här:
    http://www.matklubben.se/recept/tobbes_koettfaerspaj_med_havretaecke_16531.html

  • Tilda___ 8 mars 2008

    det står ofta om kessella i "nyttigare" recept, men jag har provat några, och det smakar surt. Jag har visserligen bara provat att baka söta saker ,chokladbollar, kladdkaka...men det blev inte gott:((N)
    Ngn som har erfarenhet av pajskal, lussebullar, bröd...?annat? med kessella... Pizzadeg kanske?:p

  • anluk 8 mars 2008

    Lussekatterna blir underbara med kesella i degen, annars har jag inte bakat något med kesella. Däremot gör min syster ofta pajdeg med kesella i och den är god.

  • Caddiie 14 mars 2008

    1 ½ dl grahamsmjöl (eller fullkorn dinkelmjöl)
    1 ½ dl vetemjöl (eller siktat dinkelmjöl)
    ½ tsk salt
    3/4 dl olivolja
    ½ dl vatten

    Supergott:D (Y)

  • Jessika 14 mars 2008

    Jag har nyligen lagt in ett recept med potatis i. Riktigt gott tycker jag. Det är dock ett något mjukare pajskal än man är van vid.
    Pajskal med potatis

  • Ingan 14 mars 2008

    Jag byter ut allt vanligt mjöl till Dinkelmjöl, finns både siktat och fullkorn.Min erfarenhet är att man inte behöver ta samma mängd,man får känna på känslan.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.