Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyttigt och Gott?

  • Idsko 11 februari 2011

    Har någon någon god OCH nyttig efterätt? eller tips på en nyttig middag som även barn tycker om?
    tacksam för svar!:)

  • soccermum 11 februari 2011

    fruktsallad? :)

  • Cilla71a 11 februari 2011

    Mina barn älskar sallad, så kanske en kyckling eller tonfisk sallad? Eller stekt/grillad kycklingfilé med klyftpotatis & tzatsiki, sallad. Köttfärsås med extra grönsaker i, såsom rårivna morötter, svamp, färska tomater. Laxfilé på saltbädd, kokt potatis & romsås, rårivna morötter

    Nyttigare efterrätter är det lite svårare med men fruktsallad kan gå hem.

  • Amika 11 februari 2011

    Bär och/eller frukt, grekisk yoghurt och ringla lite flytande honung över.
    Det funkar finfint att byta ut den grekiska yoghurten mot t.ex. vaniljkesella också. :)

  • Cassiopeya 13 februari 2011

    Kan bara instämma med tidigare röster, fruktsallad! Vill man kan man ju skära upp olika frukter så var och en får ta vad den vill ha. Vissa frukter som kiwi, ananas och mango brukar vara väldigt uppskattade, men det är också många som inte tål dem. Servera med lite glass, gott och inte så onyttigt ;)

    Här är ett recept på en enkel och förhållandevis nyttig efterrätt! Vill man kan man säkert byta sirap mot honung.

    Carina´s Pepparkaksbananer

  • hillan66 13 februari 2011

    Fruktsallad, ädelvisp eller annan vispbar lättgrädde, jordnötter och om man vill hackad dajm ... men då blir det ju genast lite onyttigare.... men gott är det! :)

  • Cassiopeya 13 februari 2011

    Kom på att du kan göra en fruktig smoothie. Min senaste absoluta favorit är apelsinjuice som jag mixar med frysta jordgubbar, mango och passionsfrukt (ej fryst). Blir supergott! Vill man ha den sötare kan man tillsätta banan (fryst eller färsk). Är det fortfarande för surt är det gott med lite flytande honung. Supergott, blir lite som isglass, eller ice-slush (L) fast nyttigt :DD

  • Idsko 18 februari 2011

    tack så mycket för för förslagen! {cute}

  • Mistys 19 februari 2011

    Att något är nyttigare har ju olika meningar för alla. Jag tycker att nyttigt ofta är = hemgjort utan tillsatser. Sen vad man gör är av mindre betydelse. Jag menar att man kanske inte äter efterrätt varje dag och då kan man unna sig lite mer än av det man äter varje dag.För andra kanske nyttigt är light, lågkalori och tillsatser i lightgrädde mm. Detta skulle jag dock inte ge mina barn. En nyttig dessert för mig är hemgjord glass eller parfait. Med ex massa hallon eller blåbär. Minimalt med socker eller en gnutta fruktsocker i istället för vanligt. Vi är så fettskrämda i Sverige idag och framförallt våra barn behöver fett. Däremot socker behövs inte. Så mitt tips är:
    Hallonparfait
    Blåbärsparfait
    Paj med bär och lite lätt vispad grädde ( vanlig utan tillsatser ) eller en hemkokt vaniljkräm eller dansk vaniljkräm.
    Även en chokladmousse kan vara nyttig om man gör den själv på mörk choklad, grädde, ägg och utan tillsatser. Samt unnar sig en liten portion ibland och då utan dåligt samvete.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.