Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Örtoljor för eget bruk men också för att ge bort!

  • Majkan 12 augusti 2008

    Hej!
    Hittade billiga fina flaskor när jag var och handlade idag med pip och lock. Köpte 10 stycken och tänkte ha till örtoljor både till mig själv och som julklapp så småningom.
    I affären kan man ju köpa oljor med exempelvis en rosmarinkvist i, det ser riktigt festligt ut!
    Är det någon som har provat att göra örtoljor?
    Skulle vara intressant att få reda på lite om det! Himla mycket tack på förhand!
    Marika

  • Vivoplena 12 augusti 2008

    Basilikaolja ingick i den korg med blandat hemgjort plock som min mamma fick i 50årspresent. Det är helt enkelt olivolja med mixad basilika i. Jag odlar egen basilka, så jag klippte ner en rejäl driva, mixade den och blandade med oljan. Perfekt till tomatsallad, klyftpotatis, grekist sallad, att steka i, m.m.

  • Gourmet-Ia 12 augusti 2008

    Rosmarin är jättegott i. Basilika likaså. Lite vitlök kanske. En bit parmesanost. Chilfrukt. Citron. Tänk på att flaskan ska vara ren och gärna stå mörkt i 2-3 veckor och dra. Smaka av, och använd då du tycker den smakar som bäst.

    Lycka till!

  • festmaten 12 augusti 2008

    Här är ett tips på en god örtolja
    Örtolja

  • Vivoplena 12 augusti 2008

    I en kokbok jag har står det att vitlök i olja kan orsaka matförgiftning....! :'(

  • Gourmet-Ia 12 augusti 2008

    Jo, du har alldeles rätt! Stryk vitlöken. Olja i vitlök går bra att förvara, men inget man ska göra själv hemma.

    Fy på mig :'(

    Skrivet av Vivoplena den 12 aug 2008

    I en kokbok jag har står det att vitlök i olja kan orsaka matförgiftning....! :'(

  • Majkan 12 augusti 2008

    Oj! Det visste jag inte om vitlöken!
    Tack för alla snabba och trevliga förslag!
    Jag ska verkligen testa!
    Fortsätt gärna och skriv in flera goda tips på oljor!
    Tack!
    Marika

  • popik 12 augusti 2008

    Det tror jag inte är sant, har gjort både vitlöksolja och marinerade vitlöksklyftor i olja men aldrig blivit sjuk. Det beror nog mer på hur länge den står, all mat blir giftig om den står för länge.

  • Vivoplena 12 augusti 2008

    Det stod i kokboken att det KAN ge förgiftning, men inte gör det per automatik. Jag har inte testat själv, men ville bara berätta att det stod så. :)

  • monac 12 augusti 2008

    :o hMM...vad är det i kombinationen olja/ vitlöK som gör det så giftigt blir min omedelbara undran!!!!????
    lite kemi intresse & så....
    Sedan har jag mixat färsk vitlö med olja och använt till matlagning ett otal gånger..använs. färskt då alltså!(Kan sparas i kyl 2-3 gagar) Hälso egenskaperna med vitlöken försvinner väl sucsesivt, men att det dessutom skulle bli toxiner av det är mig fullständig främmande.
    Lämna gärna länk eller käll hänvisning...vill alltid lära MIG MER OCH nYARE RÖN!

  • Gourmet-Ia 12 augusti 2008

    Jag hittade denna länken;
    http://www.food-info.net/se/qa/qa-fp64.htm

  • lenajeanette 13 augusti 2008

    någon chilifrukt i kanske? Dragonkvist.

  • lenajeanette 13 augusti 2008

    rosépeppar kanske?

  • monac 13 augusti 2008

    TACK FÖR LÄNKEN GOURMET-IDA!

  • Vivoplena 13 augusti 2008

    Källa: Den stora vegetariska kokboken. Sida 161

  • Granfot 13 augusti 2008

    Jag hade just för mig jag läst något om det här när jag letade efter sätt att göra något roligt med den hemodlade Chilin...

    http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=33618&hl=chiliolja

    Om den inte går att läsa så säg till så postar jag utdrag från tråden. (Mycket information om varför och hur oljorna blir giftiga och hur man gör för att slippa det.)

  • Jessika 13 augusti 2008

    Jag brukar göra citronolja och citron/rosmarinolja att ha till sallader, lamm eller på fisk.

    Lite fint rivet citronskal (och rosmarin om du vill ha det) får dra i olivolja några dagar. Sila och lägg sedan i en lite större "slinga" citronskal och ev en rosmarinkvist som dekoration.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.