Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Olika tillagningssätt på ris

  • christallnibbs 6 januari 2008

    Funderade nyligen när jag skulle koka basmatiris att i andra kulturer så använder man sig av andra tillagningsmetoder för ris. Man fräser i olja, ångkokar osv.....
    Finns någon som har lite annorlunda sätt att dela med sig av?

  • anluk 6 januari 2008

    Jag fräser ibland till riset lite med lök innan jag lägger i vattnet och låter det koka. Ibland har jag också olika kryddor och ibland åker det med en grönsaksbuljongtärning. Men oftast är det nog på tradionellt vis jag koka ris. Använder ofta Basmatiris eftersom jag tycker det är godast

  • evaldo 6 januari 2008

    Jag brukar ibland koka riset med t ex buljong, lök och blandar sedan i wokgrönsaker.
    Det bklir lite annorlunda än bara kokt ris.
    I bland fräser jag riset med lök och kryddor och blandar sedan i buljong och wokgrönsaker.

  • Okänd 6 januari 2008

    Är det nån som kokar riset i ugnen?

  • The_mama97mia 21 februari 2008

    Precis den tråd jag letade efter...
    Jag var tillsammans med en kille från Iran en gång i tiden. Han gjorde sååååå gott ris! Visserligen i riskokare men jag har testat att göra liknande i vanlig kastrull.

    Koka ris i väldigt mkt - saltat - vatten (typ pastakok) i ca tio minuter. Häll av riset i finmaskig sil/durkslag. I kastrull har du i smör/olja o fräser (låt gärna vitlök gå med här) o sen bottnar man med några cm tjocka potatisskivor (råa). Häll på det avrunna riset. Sen kommer finessen, klä in locket med en kökshandduk (linne) o sen på med locket. Tyget hjälper till att dra ut fukten på ngt sätt.

    Sedan hade jag en väninna som kom från Grekland. Hon gjorde också himla gott ris - vi var fattiga studenter på den tiden o denna rätt var billig o god.
    Jag minns interiktigt hur hon gjorde men grejen var att i botten på riskastrullen så låg tjocka bitar av purjolök (typ 5-10 cm långa bitar) o sen kom liksom riset ovanpå. Under koket så smälte purjon o det smakade himmelskt.

    Jag är ingen vän av risotto, tycker det är kladdigt o överskattat. Men de här ovan beskrivna varianterna är roliga att experimentera med. Det finns säkert annat gottigott man kan ha i botten på riskastrullen.

    /Mamma Mia

  • Hurtbulle 21 februari 2008

    Har någon testat att laga ris i micron?
    Läste någonstans att det skall bli så bra, har ej testat själv.

  • jas65 21 februari 2008

    Vi lagar riset i riskokare och det blir perfekt, men vi använder alltid jasminris som vi köper i Asiatiska butiker. vi betalr ca 15 kr kilot men vi köper 5 kilo åtgången.

  • gunghesten 22 februari 2008

    Skrivet av Liliane den 6 jan 2008

    Är det nån som kokar riset i ugnen?


    Jag har gjort det, när jag jobbade i köket på en kursgård. Där hade vi en sån stor varmluftsugn och riset kokades i bleck.
    Jag tror vi använde ångfunktion (något man i viss mån kan efterlikna genom att ställa in en skål eller liknande med vatten längst ner i ugnen). Man hade iaf lika mycket vatten som vanligt och fördelen var ju att man kunde koka mycket ris åt gången.
    Tyvärr kan jag inte komma med några exakta tider eller temperaturer men jag har för mig att det var ca 175 grader och lite längre stund än vanligt...
    /anna

  • Okänd 22 februari 2008

    okej, Tack till gunghesten för ditt svar:D

  • bernit 2 mars 2008

    Skrivet av Liliane den 6 jan 2008

    Är det nån som kokar riset i ugnen?


    En gång i urminnes tider jobbade jag på Rest Lorenberg i Göteborg (dåvarande Park Avenue Hotel), Där ungsbakades allt ris och det blev väldigt gott.
    Man helt enkelt tog en plattå (ca 1 dm hög vid gryta) och lade i en klick smör och lite vatten tillsammans med riset. Täckte allt sammans med smörpapper med ett litet hål i mitten för ångan att gå ut genom.
    bakade i ca 20 min - MMMmmm

    /BÅ (Y)

  • Caddiie 1 april 2008

    Koka riset med lite Vegeta i vattnet. underbart!

  • enAnnan 1 april 2008

    Chelo eller polo

    Detta har jag hittat hos Liloo och måste väl vara typ som mama97mia beskrev..
    Låter gott i alla fall.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.